Europeiska dataskyddsstyrelsen EDPB har genomfört en granskning av Consent or Pay-modeller, eller Pay or Ok-modeller, för samtycke. Det innebär att användare får ta ställning till om man antingen vill acceptera cookies eller motsvarande tekniker, eller teckna abonnemang med tjänsten man besöker.
Svenska publicister använder i stor utsträckning en modell där användare antingen får acceptera cookies eller få man göra mer specifika inställningar. Den modellen lär gå mot att användare snart får säga ”Acceptera” eller säga ”Nej till allt” direkt när de möts av alternativ, men i bland annat Tyskland och Frankrike är alternativen oftare ”Acceptera” eller ”Abonnera”.
EDPBs yttrande rör dock bara stora plattformar, de som i DSA kallas VLOPer. I yttrandet uttrycker EDPB att när användare ställs inför ett val som enbart innehåller ”Acceptera” eller ”Betala” bör detta inte ses som ett informerat samtycke. IAB Europa och flera nationella organisationer har bett EDPB att ta i beaktande den praxis som redan existerar på området.
I nästa steg kommer EDPB troligtvis ta fram ytterligare rekommendationer, samtidigt som kommissionen har inlett granskning av Metas Pay-or-consent-modell under DMA.