Consent or Pay

Europeiska dataskyddsstyrelsen EDPB genomför en granskning av Consent or Pay-modeller, eller Pay or Ok-modeller, för samtycke. Det innebär att användare får ta ställning till om man antingen vill acceptera cookies eller motsvarande tekniker, eller teckna abonnemang med tjänsten man besöker.

Svenska publicister använder i stor utsträckning en modell där användare antingen får acceptera cookies eller få man göra mer specifika inställningar. Den modellen lär gå mot att användare snart får säga ”Acceptera” eller säga ”Nej till allt” direkt när de möts av alternativ, men i bland annat Tyskland och Frankrike är alternativen oftare ”Acceptera” eller ”Abonnera”.

Under våren 2024 kommer EDPB dels ta fram rekommendationer för Consent or Pay, och dels ta fram guidelines baserade på de rekommendationerna. Flera företag och IAB-organisationer försöker i dagsläget få EDPB att öppna upp sina processer för att få in andra perspektiv, hittills utan framgång.

Dela sida:
Nyheter

Relaterade nyheter

Publicerat: 3 månader sedan

Webinar: GDPR och cookies i backspegeln – vad tar vi med oss in i 2024?

Välkommen på webinar den 18 januari kl 09.00 – 09.45 där vi sammanfattar dataskyddsåret…
Publicerat: 5 månader sedan

EU utökar Norges Meta-beslut – samtycke krävs för riktad reklam

Flera medier har rapporterat om att Europeiska dataskyddsmyndigheten EDPB förra veckan beslutade att utöka…
Publicerat: 5 månader sedan

Kommissionen och tillsynsmyndigheter granskar influencers affärsmetoder

Den 16 oktober presenterade Kommissionen att de, tillsammans med nationella tillsynsmyndigheter, inom kort kommer…
Publicerat: 6 månader sedan

Irländska dataskyddskommissionen meddelar böter på 345 miljoner euro för TikTok

Den 1 september 2023 antog den irländska dataskyddskommissionen (DPC) ett slutgiltiga beslut angående huruvida…
Bli medlem

Ansök om medlemskap

Villkor
© IAB Sverige AB - All rights reserved