Transparency & Consent Framework

Transparency & Consent Framework (TCF) är ett verktyg för hantering av ansvar och samtycke för cookies som utvecklats av IAB Tech Lab och IAB Europa för att hjälpa aktörer inom digital annonsering att följa GDPR och ePrivacy-direktivet. TCF riktar sig till tre grupper:

  1. Publicister (t.ex. webbplatser och appar).
  2. Leverantörer (t.ex. annonsservrar och teknikpartners).
  3. Plattformar för samtyckeshantering (CMPs) (t.ex. cookie-banners).

Ramverket ger riktlinjer för att informera användare, samla in deras preferenser och respektera deras val gällande databehandling. TCF v2.2, som trädde i kraft 2023, inkluderar uppdateringar som reflekterar förändrade regulatoriska krav och branschbehov.

IAB Sverige är inte ansvariga för texterna eller implementeringen av TCF:en, men finns med i arbetsgrupper och hjälper gärna till att förmedla kontakt för den som har frågor.

Du hittar allt material om TCF på IAB Europas hemsida.

Dela sida:
Nyheter

Relaterade nyheter

Publicerat: 2 månader sedan

Brott mot GDPR kan också innebära brott mot marknadsföringslagen

EU-domstolen har den 4 oktober 2024 meddelat ett intressant avgörande avseende ett tyskt apoteksföretag…
Publicerat: 3 månader sedan

ICC:s marknadsföringskod har uppdaterats

ICC, International Chamber of Commerce, lanserade den 19 september 2024 en uppdaterad marknadsföringskod. I…
Publicerat: 5 månader sedan

Sanktionsavgift för Avanza för bristande säkerhetsåtgärder vid användning av Meta-pixeln

Sanktionsavgift för Avanza för bristande säkerhetsåtgärder vid användning av Meta-pixeln I början av sommaren…
Publicerat: 8 månader sedan

IMY kan granska söktjänster med frivilligt utgivningsbevis

Det finns ett stort antal söktjänster som behandlar personuppgifter och har utgivningsbevis. Det vill…
Bli medlem

Ansök om medlemskap

Villkor
© IAB Sverige AB - All rights reserved