Transparency & Consent Framework (TCF) är ett verktyg för hantering av ansvar och samtycke för cookies som utvecklats av IAB Tech Lab och IAB Europa för att hjälpa aktörer inom digital annonsering att följa GDPR och ePrivacy-direktivet. TCF riktar sig till tre grupper:
- Publicister (t.ex. webbplatser och appar).
- Leverantörer (t.ex. annonsservrar och teknikpartners).
- Plattformar för samtyckeshantering (CMPs) (t.ex. cookie-banners).
Ramverket ger riktlinjer för att informera användare, samla in deras preferenser och respektera deras val gällande databehandling. TCF v2.2, som trädde i kraft 2023, inkluderar uppdateringar som reflekterar förändrade regulatoriska krav och branschbehov.
IAB Sverige är inte ansvariga för texterna eller implementeringen av TCF:en, men finns med i arbetsgrupper och hjälper gärna till att förmedla kontakt för den som har frågor.
Du hittar allt material om TCF på IAB Europas hemsida.