Digital Fairness Act

Det har börjat bubbla kring ett möjligt nytt lagstiftningspaket i EU som specifikt berör digital marknadsföring. Skrivelser som i olika utsträckning berör digitala annonser har förts in i flera olika lagstiftningspaket senaste åren, utan att ha gått igenom i förhandlingarna. Ambitionen att göra mer på området finns således i Bryssel, och i och med att man inte fått igenom dessa förslag i andra paket är det kvarvarande alternativet i såfall att man skapar ett dedikerat förslag bara för digitala annonsmarknaden.

Om det kommer, i vilken form och från vilket håll är i dagsläget oklart. Men det är åtminstone relativt säkert att vissa delar av Bryssel-maskineriet vill reglera vår bransch mer. Det är en av flera anledningar till att branschen måste bli bättre på att både ta ansvar och visa hur ansvarstagandet ser ut.

Frågor, tips eller funderingar kring regleringar? Hör av dig till vår Public Affairs Manager Jacob Dexe på jacob.dexe@iabsverige.se.

Dela sida:
Nyheter

Relaterade nyheter

Publicerat: 3 månader sedan

Webinar: GDPR och cookies i backspegeln – vad tar vi med oss in i 2024?

Välkommen på webinar den 18 januari kl 09.00 – 09.45 där vi sammanfattar dataskyddsåret…
Publicerat: 5 månader sedan

EU utökar Norges Meta-beslut – samtycke krävs för riktad reklam

Flera medier har rapporterat om att Europeiska dataskyddsmyndigheten EDPB förra veckan beslutade att utöka…
Publicerat: 5 månader sedan

Kommissionen och tillsynsmyndigheter granskar influencers affärsmetoder

Den 16 oktober presenterade Kommissionen att de, tillsammans med nationella tillsynsmyndigheter, inom kort kommer…
Publicerat: 6 månader sedan

Irländska dataskyddskommissionen meddelar böter på 345 miljoner euro för TikTok

Den 1 september 2023 antog den irländska dataskyddskommissionen (DPC) ett slutgiltiga beslut angående huruvida…
Bli medlem

Ansök om medlemskap

Villkor
© IAB Sverige AB - All rights reserved