Mycket tyder på att det snart kommer ett nytt lagstiftningspaket i EU som kan ytterligare begränsa hur digital marknadsföringen får gå till. Skrivelser som i olika utsträckning berör digitala annonser har förts in i flera olika lagstiftningspaket senaste åren, utan att ha gått igenom i förhandlingarna. Ambitionen att göra mer på området finns således i Bryssel, och i och med att man inte fått igenom dessa förslag i andra paket är det kvarvarande alternativet i såfall att man skapar ett dedikerat förslag bara för digitala annonsmarknaden.
I nomineringsbreven från Ursula von der Leyen till Michael McGrath och Henna Virkkunen nämndes för första gången paketet offentligt, och det har redan tillsatts arbetsgrupper på centrala generaldirektorat i Bryssel. Den Digital Fairness fitness check som publicerades i oktober gjorde nedslag i flera ämnen som antas bli relevanta för Digital Fairness Act:
- Deceptive design, eller manipulativ design, av appar och avtal.
- Reklam som riktas mot utsatta grupper, t.ex. barn och personer med beroende.
- Ökade transparenskrav på reklam.
Med mera.
Det är åtminstone relativt säkert att vissa delar av Bryssel-maskineriet vill reglera vår bransch mer. Det är en av flera anledningar till att branschen måste bli bättre på att både ta ansvar och visa hur ansvarstagandet ser ut.
Frågor, tips eller funderingar kring regleringar? Hör av dig till vår Public Affairs Manager Jacob Dexe på jacob.dexe@iabsverige.se.