Influencer marketing

Influencer marketing i sin kärna är en marknadsföringsform som har funnits i alla tider. Människor har alltid vänt sig till andra människor för att få tips och råd, om det så handlar om att fråga vänner och familj i den innersta kretsen. Den här så kallade “peer-to-peer-effekten” har visat sig vara oerhört stark när det kommer till att skapa tillit och att bygga förtroende. 

Det som har hänt på senare år är att denna inre krets har expanderat och skalats upp med hjälp av sociala mediers intåg i samhället. Vi vänder oss inte längre bara till personer i vår fysiska närhet för tips och råd, utan vi följer främmande personer på sociala medier för att ta del av deras liv och vad de har att säga. Dessa personer kallar vi för influencers, tack vare deras förmåga att influera andra människor i alltifrån produktval till samhällsfrågor.

Vem som helst kan vara en influencer idag. Du behöver inte vara välkänd med flera miljoner följare, utan det räcker med att du har en stark följarskara som påverkas av din kanal och ditt innehåll. Influencer marketing som marknadsföringsmetod handlar alltså om att samarbeta med personer som har ett inflytande genom följarskaror på sociala medier för att, mot betalning, marknadsföra ditt varumärke, produkt eller tjänst. 

Influencer marketing har vuxit exponentiellt de senaste åren i takt med att allt fler företag inser kraften i kanalen och det blir en alltmer etablerad och självklar del i den digitala marknadsföringsstrategin. På uppdrag av IAB Sverige tog IRM (Institutet för reklam- och mediestatistik) nyligen fram en rapport som visade att omsättningen för influencer marketing förväntades öka med 20% under 2022 och omsätta nära 1,5 miljarder kronor i Sverige. Från 2016 till 2021 blev kategorin mer än tre gånger större.

År 2016 ansåg branschen i Sverige att det var nödvändigt att enas runt gemensamma standarder och riktlinjer och IAB Sveriges Influencer Marketing Task Force etablerades med syfte att formulera dessa.

Här kan du se vårt senaste seminarium om influencer marketing:

Du vet väl att vi har samlat marknadsföringsrelaterade digitala riktlinjer?

Du hittar regler som rör läkemedels-, alkohol och tobaksindustrin, reklam till barn, spelreklam samt online privacy, Dataskyddsförordningen/GDPR, livsmedel och direktmarknadsföring här.

Dela sida:

Influencer Marketing Best Practice Guide 6.0 2024

Denna senaste uppdaterade Best Practice Guide för influencer marketing diskuterar varför influencer marketing är så effektivt, olika sociala medieplattformar, och ger insikter om dess effekter, inklusive ökad varumärkeskännedom och trovärdighet. Den täcker även skatteaspekter, self service-plattformar och ger tips för utvärdering av kampanjer. Guiden ger också en översikt av relevanta skatteregler, betalningsmodeller och hur man granskar och markerar reklam.

Nyheter

Relaterade nyheter

Publicerat: 2 år sedan

Bristande reklammarkering vid influencer marknadsföring

Bristande reklammarkering vid influencer marknadsföring – Självregleringen riskeras att sättas ur spel Flera avgöranden…
Publicerat: 2 år sedan

Influencer marketing väntas omsätta 1,5 miljarder 2022

På uppdrag av IAB Sverige har IRM (Institutet för reklam- och mediestatistik) tagit fram…
Publicerat: 2 år sedan

Explosionsartad ökning för digital marknadsföring

Den europeiska marknaden för digital reklam ökade med över 30 % under 2021 till…
Publicerat: 3 år sedan

Sveriges största influencer-nätverk och agenturer visar vägen för en säker och transparent annonsaffär

Daniel Troyse, Head Of Influencer, Bonnier Lifestylegruppen & Tailsweep, Alexander Gradin, Co-founder, Beatly, Amanda…
Bli medlem

Ansök om medlemskap

Villkor
© IAB Sverige AB - All rights reserved