Retail Media

Enkelt förklarat kan retail media beskrivas som nya möjligheter för e-handlare att erbjuda annonsörer ytor eller avancerad målgrupp/beteende data till externa annonsörer genom e-handlarnas egna kanaler och kundrelationer. 

För e-handlare innebär detta en möjlighet till nya intäktskällor och för annonsörer en ny möjlighet att nå ut till målgrupper på ett nytt sätt. Task Force Retail Media har som ambition att ena, utbilda och påverka på ett sätt som gör att ekosystemet för retail media blir en trovärdig och fungerande kanal för både e-handlare och annonsörer.

Retail media är en av de hetaste ämnena inom den digitala annonsmarknaden och IAB Europa förutspår att kategorin kommer att omsätta 25 miljarder euro redan 2026.

Dela sida:

Retail Media Playbook 1.0

Retail Media är en av de starkaste trenderna internationellt inom media och marknadsföring. I Sverige så har inte det breda genomslaget kommit ännu, då vi i oktober 2023, förutom Amazon, saknar större aktörer som har aktiverat ett erbjudande inom Digital Retail Media. Detta kommer att förändras under de närmaste 12 månaderna och den svenska marknaden kommer troligtvis att accelerera fort.

Här vill vi från från IAB Sveriges Retail Media task force ge en bakgrund till området för berörda aktörer och intressenter t.ex. varumärken, retailers, teknologileverantörer och konsulter/byråer.

Nyheter

Relaterade nyheter

Publicerat: 7 månader sedan

Webinar: Retail Media 1.0

Retail Media har under det senaste året blivit ett allt större begrepp inom den…
Bli medlem

Ansök om medlemskap

Villkor
© IAB Sverige AB - All rights reserved