DSA

DSA, eller Digital Services Act, är ett brett lagstiftningspaket som rör digitala tjänster online. Klubbades av EU i oktober 2022 och började gälla den 17 februari 2024. Ansvariga myndigheter i Sverige är PTS, Konsumentverket och Mediemyndigheten men de fick uppdraget först den 9 februari, och kommer därmed ha en viss startsträcka för att börja hantera paketet.

Paketet reglerar specifikt hur plattformar ska hantera olagligt innehåll och desinformation, men innehåller även regler om transparent marknadsföring. Stora plattformar (med över 45 miljoner månatliga användare), så kallade VLOPs (Very Large Online Platforms) och VLOSEs (Very Large Online Search Engines), är särreglerade och rapporterar direkt till EU-kommissionen.

Dock behöver även andra plattformar följa reglerna. IAB Europe och IAB Tech Lab har tagit fram tekniska specifikationer och en implementeringsguideline. Några frågetecken kvarstår dock, nämligen: 1) Vad räknas som en plattform? 2) Vilka kommer utses som trusted flaggers. Trusted flaggers är organisationer som får särskilt mandat att rapportera felaktigheter hos plattformarna, och företagen är skyldiga att ta särskild hänsyn till deras kommentarer. Vilka som blir trusted flaggers är inte klart.

En ytterligare fråga blir den uppförandekod för digital marknadsföring som enligt planen ska vara klar i februari 2025.

Vi kommer att återkomma med mer information om hur reglerna i DSA kommer att påverka medlemmar som inte är VLOP eller VLOSE, men ändå omfattas av direktivet.

Frågor, tips eller funderingar kring regleringar? Hör av dig till vår Public Affairs Manager Jacob Dexe på jacob.dexe@iabsverige.se.

Dela sida:
Nyheter

Relaterade nyheter

Publicerat: 2 månader ago

IMY kan granska söktjänster med frivilligt utgivningsbevis

Det finns ett stort antal söktjänster som behandlar personuppgifter och har utgivningsbevis. Det vill…
Publicerat: 7 månader ago

Webinar: GDPR och cookies i backspegeln – vad tar vi med oss in i 2024?

Välkommen på webinar den 18 januari kl 09.00 – 09.45 där vi sammanfattar dataskyddsåret…
Publicerat: 9 månader ago

EU utökar Norges Meta-beslut – samtycke krävs för riktad reklam

Flera medier har rapporterat om att Europeiska dataskyddsmyndigheten EDPB förra veckan beslutade att utöka…
Publicerat: 9 månader ago

Kommissionen och tillsynsmyndigheter granskar influencers affärsmetoder

Den 16 oktober presenterade Kommissionen att de, tillsammans med nationella tillsynsmyndigheter, inom kort kommer…
Bli medlem

Ansök om medlemskap

Villkor
© IAB Sverige AB - All rights reserved