Programmatic

Programmatic är ett samlingsnamn för automatiserad handel med annonser i realtid. Kortfattat innebär det att köpare och säljare av annonsutrymme gör affärer via en realtidsauktion. Men mycket har hänt sedan den första realtids-transaktionen genomfördes 2009. Om man jämför programmatic med analoga köp eller digitala manuella köp så är programmatic:s historia inte lika lång, dock kan den möjligen anses som produktivare då flera stora förändringar har skett inom området på bara drygt 10 år. Detta beror förstås bland annat på den datamängd och transparens som programmatic innebar, och en gemensam strävan efter att standardisera bort komplexitet och städa upp ekosystemet.

Dela sida:

Best Practice Guide Programmatisk Handel 9.0 2023

Programmatic [proh-gruh-mat-ik] är ett samlingsnamn för automatiserad handel med annonser i realtid. Kortfattat så innebär det att köpare och säljare av annonsutrymme gör affärer via en realtidsauktion. Handboken har tagits fram för att ge marknadens aktörer en ökad förståelse av tekniken, ekosystemet samt de möjligheter och utmaningar som finns inom området.

Nyheter

Relaterade nyheter

Publicerat: 2 veckor sedan

IAB Sweden Programmatic Event

Boka in i kalendern för höstens största Programmatic-event i Europa! Detta är ett evenemang…
Publicerat: 4 veckor sedan

Programmatic Up Talk: Allt fler medier blir tillgängliga programmatiskt. Vad betyder det för branschen?

Onsdagen den 22 maj bjuder Task Force Programmatic in till ett Up Talk med fokus…
Publicerat: 9 månader sedan

Programmatic Up Talk: Varför är det viktigt med Attention?

Attention har snabbt blivit ett buzzword och ett viktigt ämne inom digital annonsering, då…
Publicerat: 1 år sedan

Programmatic Up Talk: Addressing Addressability

Tisdagen den 4 april bjuder Task Force Programmatic in till ett Up Talk med…
Bli medlem

Ansök om medlemskap

Villkor
© IAB Sverige AB - All rights reserved