Om oss

IAB Sverige är en oberoende och transparent medlemsorganisation som finns till för att ena, utbilda och påverka den digitala marknadsföringsbranschen. Våra medlemmar består av företrädare från både stora och mindre aktörer så som byråer, annonsörer, publicister, underleverantörer, plattformar, teknikleverantörer, teleoperatörer, research-bolag med flera. Idag har vi närmare 300 medlemsbolag.

Enar

Genom att vi, tillsammans med våra medlemmar, skapar standards och riktlinjer enar vi branschen. Vi skapar möjligheter för olika delar av det digitala ekosystemet att utbyta kunskap och knyta kontakter

Utbildar

Vi främjar utveckling och utbildar branschen genom det material som våra task forces tar fram, till exempel handböcker, guider samt rapporter, men även via våra seminarier och event. 

Påverkar

Genom att väcka opinion, driva branschfrågor och samtala med politiker påverkar vi branschens utveckling

Vad vi gör​

Genom att samla landets intressenter i hela ekosystemet för digital marknadskommunikation driver vi utveckling mot en fungerande och hållbar industri. Många av våra medlemmar sitter med i våra olika specialistgrupper, så kallade Task Forces. Dessa grupper jobbar med att definiera standarder och guidelines, arrangera seminarier och ta fram annat utbildande material som branschen behöver.

Stadgar & Årsredovisning

Vill du veta mer om vår verksamhet?

Ladda ner vår årsredovisning & stadgar här.

Nyheter

Senaste nytt

Publicerat: 21 timmar sedan

Så hanterar du tredjepartscookiens död – experternas 6 bästa tips

”Behandla de stora webbläsarna som egna kanaler” I detta skede står vi inför den…
Publicerat: 5 dagar sedan

Content Advertising når 500 miljoner kronor i 2024

Den senaste specialrapporten från IRM presenterar utvecklingen för annonsinvesteringar i content advertising. Under 2024…
Publicerat: 3 veckor sedan

Fortsatt fokus på influencer marknadsföring – vitesföreläggande mot Bianca Ingrosso  

Det är fortsatt stort fokus på reklamidentifieringsfrågor vid marknadsföring med influencers. Som tidigare rapporterats…
Publicerat: 4 veckor sedan

Här är årets alla vinnare av Mixx Awards 2024

I går kväll var det äntligen dags att kora alla vinnare i årets Mixx…
Publicerat: 1 månad sedan

Här är IAB Sveriges styrelse 2024

Idag den 17 april 2024 höll IAB Sverige sin årsstämma där Daniel Weilar blev…
Publicerat: 1 månad sedan

Spännande nyheter – CommToAct får EU-stöd och två nya branschpartners

Vi är glada att få meddela att CommToAct tar stora kliv framåt! Med beviljat…
Publicerat: 1 månad sedan

Seminarium: AI i praktiken – Från framtidsvision till vardagsverktyg

Rubrikerna avlöser varandra om AI:s påverkan på mediebranschen. Förändringen kommer, men den kommer inte…
Publicerat: 2 månader sedan

IAB släpper guide till influencer marketing

IAB Sverige Task Force Influencer Marketing har släppt en ny guide som ska ge…
Publicerat: 2 månader sedan

Granskning från EU-kommissionen visar att många influencers inte reklammarkerar

EU-kommissionen har tillsammans med konsumentskyddsmyndigheter i 22 länder, däribland svenska Konsumentverket, granskat hur influencers…
Bli medlem

Ansök om medlemskap

Villkor
© IAB Sverige AB - All rights reserved