Om oss

IAB Sverige är en oberoende och transparent medlemsorganisation som finns till för att ena, utbilda och påverka den digitala marknadsföringsbranschen. Våra medlemmar består av företrädare från både stora och mindre aktörer så som byråer, annonsörer, publicister, underleverantörer, plattformar, teknikleverantörer, teleoperatörer, research-bolag med flera. Idag har vi närmare 300 medlemsbolag.

Enar

Genom att vi, tillsammans med våra medlemmar, skapar standards och riktlinjer enar vi branschen. Vi skapar möjligheter för olika delar av det digitala ekosystemet att utbyta kunskap och knyta kontakter

Utbildar

Vi främjar utveckling och utbildar branschen genom det material som våra task forces tar fram, till exempel handböcker, guider samt rapporter, men även via våra seminarier och event. 

Påverkar

Genom att väcka opinion, driva branschfrågor och samtala med politiker påverkar vi branschens utveckling

Vad vi gör​

Genom att samla landets intressenter i hela ekosystemet för digital marknadskommunikation driver vi utveckling mot en fungerande och hållbar industri. Många av våra medlemmar sitter med i våra olika specialistgrupper, så kallade Task Forces. Dessa grupper jobbar med att definiera standarder och guidelines, arrangera seminarier och ta fram annat utbildande material som branschen behöver.

Stadgar & Årsredovisning

Vill du veta mer om vår verksamhet?

Ladda ner vår årsredovisning & stadgar här.

Nyheter

Senaste nytt

Publicerat: 5 dagar sedan

Här är IAB Sveriges styrelse 2024

Idag den 17 april 2024 höll IAB Sverige sin årsstämma där Daniel Weilar blev…
Publicerat: 1 vecka sedan

Spännande nyheter – CommToAct får EU-stöd och två nya branschpartners

Vi är glada att få meddela att CommToAct tar stora kliv framåt! Med beviljat…
Publicerat: 2 veckor sedan

Seminarium: AI i praktiken – Från framtidsvision till vardagsverktyg

Rubrikerna avlöser varandra om AI:s påverkan på mediebranschen. Förändringen kommer, men den kommer inte…
Publicerat: 4 veckor sedan

IAB släpper guide till influencer marketing

IAB Sverige Task Force Influencer Marketing har släppt en ny guide som ska ge…
Publicerat: 2 månader sedan

Granskning från EU-kommissionen visar att många influencers inte reklammarkerar

EU-kommissionen har tillsammans med konsumentskyddsmyndigheter i 22 länder, däribland svenska Konsumentverket, granskat hur influencers…
Publicerat: 2 månader sedan

Här är de nominerade i Mixx Awards 2024!

Nu står det klart vilka bidrag jurygrupperna har valt ut som nominerade i IAB…
Publicerat: 2 månader sedan

Ny rapport från IAB Europe: State of Readiness – Sustainability in Digital Advertising Report 2024

IAB Europes hållbarhetsutskott, Sustainability Standards Committee, har för andra året i rad tagit fram…
Publicerat: 2 månader sedan

Seminarium: Audio & Podcast

Vill du djupdyka in i världen av podcast och audio? Missa inte vårt kommande seminarium…
Publicerat: 3 månader sedan

Att invända mot direktreklam – En ovillkorlig rätt enligt GDPR

Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) konstaterade att H&M har behandlat personuppgifter i strid med dataskyddsförordningen (GDPR) eftersom…
Bli medlem

Ansök om medlemskap

Villkor
© IAB Sverige AB - All rights reserved