EUs stora lagpaket för att reglera AI har inga specifika regler för just marknadsföring, men kan likväl få konsekvenser för vilka typer av AI-lösningar som går att använda inom marknadsföringsområdet. Bland annat innebär AI-akten att EU etablerar nya risknivåer för AI-system, och risknivåerna får i sin tur olika krav på hur systemen ska hanteras. Medlemsstaterna har till augusti 2025 på sig att utse ansvariga nationella myndigheter. I Sverige står det troligtvis mellan IMY eller resultatet av sammanslagningen av PTS och DIGG.
Kommissionen håller också på att ta fram en AI-pakt där industrin frivilligt ska gå med på att öka transparens och kommunikation kring AI-implementationer för att tidigarelägga efterföljandet av AI-akten.
De största riskerna inom marknadsföringsområdet uppstår troligtvis när man börjar skapa reklaminnehåll som genereras direkt för konsumenten baserat på dennes information. Såväl i text, bild och ljud uppstår det då risk för att budskap antingen riktas fel eller presenteras på sätt som påverkar konsumenten negativt.
I takt med att marknadsföringsområdet använder mer och mer AI-lösningar kommer behovet av att veta mer om AI akten öka, och så även behovet att ta fram guider och standarder med mera.
Mer information om risknivåer finns på Europeiska Kommissionens hemsida.
Frågor, tips eller funderingar kring regleringar? Hör av dig till vår Public Affairs Manager Jacob Dexe på jacob.dexe@iabsverige.se.