EMFA

Europeiska mediefrihetsakten, eller European Media Freedom Act, är ett lagstiftningspaket med syfte att säkra europeiska mediers oberoende och förbättra pluralismen. Den är främst motiverad utifrån länder där medielandskapet har större grad av politisk styrning eller politiskt ägande, och där makthavare och politiska institutioner på olika sätt vill påverka redaktionella beslut. I december 2023 nåddes en överenskommelse i trialogerna mellan EU-parlamentet, rådet och kommissionen, och en slutgiltig text kommer röstas om i parlamentet och rådet under våren 2024 – vilket innebär att lagen kommer träda i kraft runt sommaren 2025.

För marknadsföringsbranschen är den största frågan i EMFA de nya reglerna för publikmätning. Generellt vill lagstiftaren förbättra transparens och objektivitet i mätningar för annonstjänster. Tidigare skrivningar som riskerade stänga ute mätningstjänster från tredje part har dock tagits bort i senaste versionen. Kvar finns regler om begränsningar i och transparenskrav för hur stater får köpa reklam, men det är ett mindre problem i Sverige.

Frågor, tips eller funderingar kring regleringar? Hör av dig till vår Public Affairs Manager Jacob Dexe på jacob.dexe@iabsverige.se.

Dela sida:
Nyheter

Relaterade nyheter

Publicerat: 3 månader sedan

Webinar: GDPR och cookies i backspegeln – vad tar vi med oss in i 2024?

Välkommen på webinar den 18 januari kl 09.00 – 09.45 där vi sammanfattar dataskyddsåret…
Publicerat: 5 månader sedan

EU utökar Norges Meta-beslut – samtycke krävs för riktad reklam

Flera medier har rapporterat om att Europeiska dataskyddsmyndigheten EDPB förra veckan beslutade att utöka…
Publicerat: 5 månader sedan

Kommissionen och tillsynsmyndigheter granskar influencers affärsmetoder

Den 16 oktober presenterade Kommissionen att de, tillsammans med nationella tillsynsmyndigheter, inom kort kommer…
Publicerat: 6 månader sedan

Irländska dataskyddskommissionen meddelar böter på 345 miljoner euro för TikTok

Den 1 september 2023 antog den irländska dataskyddskommissionen (DPC) ett slutgiltiga beslut angående huruvida…
Bli medlem

Ansök om medlemskap

Villkor
© IAB Sverige AB - All rights reserved