Europeiska mediefrihetsakten, eller European Media Freedom Act, är ett lagstiftningspaket med syfte att säkra europeiska mediers oberoende och förbättra pluralismen. Den är främst motiverad utifrån länder där medielandskapet har större grad av politisk styrning eller politiskt ägande, och där makthavare och politiska institutioner på olika sätt vill påverka redaktionella beslut. Lagen kommer träda i kraft runt sommaren 2025, och en svensk implementation är på remiss fram till februari 2025.
För marknadsföringsbranschen är den största frågan i EMFA de nya reglerna för publikmätning. Generellt vill lagstiftaren förbättra transparens och objektivitet i mätningar för annonstjänster. Tidigare skrivningar som riskerade stänga ute mätningstjänster från tredje part har dock tagits bort i senaste versionen. Kvar finns regler om begränsningar i och transparenskrav för hur stater får köpa reklam, men det är ett mindre problem i Sverige.
Frågor, tips eller funderingar kring regleringar? Hör av dig till vår Public Affairs Manager Jacob Dexe på jacob.dexe@iabsverige.se.