Om Gold Standard

IAB_GoldStandard-2.0-Gold-2024

IAB Sveriges åtagande att bygga en hållbar framtid för digital reklam är förankrad i IAB Sweden Gold Standard. Gold Standard har tre enkla men grundläggande mål – att minska annonsbedrägeri, förbättra den digitala reklamupplevelsen och öka varumärkessäkerheten/Brand Safety & Suitability. Gold Standard involverar alla delar av det digitala ekosystemet genom Gold Standard Certifiering och Gold Standard Köpares utbildning och certifiering.

Alla ska vara med för att detta initiativ ska göra skillnad på marknaden – annonsörer, byråer, adtech-bolag, techplattformar, nätverk, publicister och sajtägare.

För att certifiera ert bolag behöver ni vara medlem hos IAB Sverige.

För övriga frågor, kontakta Medina Adilova, Kommunikatör och projektledare på IAB Sverige.

Mål med Gold Standard

Förbättra digitala reklamupplevelsen

Genom att följa IAB Tech Labs LEAN-principer, Coalition for Better Ads och andra branschstandarder förbättras reklamupplevelsen för konsumenterna.

Annonsbedrägeri

Genom applicerade tekniska funktioner som möjliggör att behöriga kan sälja sajternas annonslager samt implementering av IAB Tech Labs ads.txt förhindras försäljning av falskt lager.

Öka varumärkessäkerheten

Genom att följa riktlinjer som finns för Brand Safety/Suitability ökas varumärkessäkerheten.

Avgift

Certifieringen är kostnadsfri, avgift avser anslutning till revision av självregleringen Gold Standard. Certifiering och utbildning för Gold Standard Köpare är kostnadsfritt.

Certifieringsprocessen enligt Gold Standard-ramverket utförs av tredjepart, vilket medför revisionskostnad för publicister/medier, sajtägare, plattformar adtech-bolag samt influencernätverk och agenturer. Du hittar priser under respektive kategori i menyn.

Avgifter för revisionsprocess:
Certifieringen är kostnadsfri, den enda kostnaden för att ansluta sig till självregleringen Gold Standard är förknippad med själva revisionen. Certifieringsprocessen enligt Gold Standard-ramverket utförs av tredje part, vilket medför revisionskostnad för publicister, sajtägare, plattformar adtech-bolag och influencer-nätverk och agenturer för revisionen.

Kantar Media Audit är den utvalde tredjepartaktören för genomförande av revision inom Gold Standard. Här kan du läsa mer.

Registrera ditt bolag här:

Dela sida:
Nyheter

Relaterade nyheter

Publicerat: 1 månad sedan

Gold Standard 2.0 – en kvalitetsstämpel för ökat ansvar inom digital annonsering

IAB Sverige lanserar Gold Standard 2.0, ett uppdaterat initiativ som syftar till att stärka…
Publicerat: 2 år sedan

Google uppfyller kraven för Gold Standard

Google Sverige är certifierade enligt Gold Standard vilket innebär att de i sin roll…
Publicerat: 3 år sedan

Schibsted certifierade enligt Gold Standard

Schibsted uppfyller IAB Sveriges krav för Gold Standard. Det innebär att Schibsted proaktivt minskar…
Publicerat: 3 år sedan

Bonnier News Certifierade enligt IAB Sveriges Gold Standard

Bonnier News Certifierade enligt IAB Sveriges Gold Standard  Bonnier News uppfyller kraven för den…
Bli medlem

Ansök om medlemskap

Villkor
© IAB Sverige AB - All rights reserved