Om Gold Standard

Vårt åtagande att bygga en hållbar framtid för digital reklam är förankrad i IAB Sweden Gold Standard. Gold Standard har tre enkla men grundläggande mål – att minska annonsbedrägeri, förbättra den digitala reklamupplevelsen och öka varumärkessäkerheten/Brand Safety. Gold Standard involverar alla delar av det digitala eko-systemet med Gold Standard och Gold Standard Pro.

Alla ska med för att detta initiativ ska göra skillnad på marknaden – annonsörer, byråer, adtech-bolag, plattformar, nätverk, agenturer, publicister och sajtägare.

Gold Standard 1.0: Publicister/ad tech
Gold Standard Pro: Köpare/byrårer/annonsörer
Gold Standard Influencer Marketing: Influenceragenturer- och nätverk

För att certifiera ert bolag behöver ni vara medlem hos IAB Sverige.

För övriga frågor, kontakta Mikael Lenstrup.

Mål med Gold Standard

Förbättra digitala reklamupplevelsen

Genom att följa IAB Tech Labs LEAN-principer, Coalition for Better Ads och andra branschstandarder förbättras reklamupplevelsen för konsumenterna.

Minska annonsbedrägeri

Genom att visa stöd för eller implementera IAB Tech Labs ads.txt förhindras försäljning av falskt lager.

Öka varumärkessäkerheten / Brand Safety

Genom att följa de sju riktlinjer som finns för Brand Safety ökas varumärkessäkerheten.

Avgift

Certifieringen är kostnadsfri, den enda kostnaden för att ansluta sig till självregleringen Gold Standardär förknippad med själva revisionen. Certifieringsprocessen enligt GSG-ramverket utförs av tredje part, vilket medför revisionskostnad för publicister, sajtägare, plattformar adtech-bolag och influencer-nätverk och agenturer för revisionsprocessen.

Utgivare / juridisk enhet – Gold Standard 1.0 -REVISION

  • Mindre utgivare/webbplatser ​ 15 500 kr / per år ​

    Max 3 egna webbplatser eller -500 000 visningar/veckan ​

  • Medelstora utgivare 25 500 kr / per år

    Max 10 egna webbplatser eller -10 miljoner visningar/veckan

  • Stora utgivare 49 500 kr / per år

    Max 25 egna webbplatser eller -50 miljoner visningar/veckan

  • Större koncernutgivare 69 500 kr / per år

    Över 25 egna webbplatser: 150 miljoner visningar/veckan

Annonsörer & Byråer

  • Gold Standard Pro ​ 0 kr / per år ​

Adtech/Martech – Gold Standard 1.0

  • Gold Standard Certifierade i UK​ 9 500 kr / per år

  • Ej certifierade i UK ​ 17 500 kr / per år

Influencer-nätverk & agenturer – Gold Standard 1.0

  • Agentur eller byrå 9 500 kr / per år

Gold standard

IAB Sweden Gold Standard är ett viktigt inslag i vår vision att bygga en hållbar framtid för digital reklam.
*För att certifiera ert bolag behöver ni vara medlem hos IAB Sverige. Bli medlem här
Dela sida:
Nyheter

Relaterade nyheter

Publicerat: 3 månader sedan

Google uppfyller kraven för Gold Standard

Google Sverige är certifierade enligt Gold Standard vilket innebär att de i sin roll…
Publicerat: 6 månader sedan

Schibsted certifierade enligt Gold Standard

Schibsted uppfyller IAB Sveriges krav för Gold Standard. Det innebär att Schibsted proaktivt minskar…
Publicerat: 1 år sedan

Bonnier News Certifierade enligt IAB Sveriges Gold Standard

Bonnier News Certifierade enligt IAB Sveriges Gold Standard  Bonnier News uppfyller kraven för den…
Publicerat: 2 år sedan

TikTok – första plattformen att certifieras enligt Gold Standard i Sverige

TikTok har erhållit Gold Standard 1.0-certifieringen från IAB Sverige. Certifikatet är ett bevis på…
Bli medlem

Ansök om medlemskap

Villkor
© IAB Sverige AB - All rights reserved