IAB Sveriges åtagande att bygga en hållbar framtid för digital reklam är förankrad i IAB Sweden Gold Standard. Gold Standard har tre enkla men grundläggande mål – att minska annonsbedrägeri, förbättra den digitala reklamupplevelsen och öka varumärkessäkerheten/Brand Safety & Suitability. Gold Standard involverar alla delar av det digitala ekosystemet genom Gold Standard Certifiering och Gold Standard Köpares utbildning och certifiering.
Alla ska vara med för att detta initiativ ska göra skillnad på marknaden – annonsörer, byråer, adtech-bolag, techplattformar, nätverk, publicister och sajtägare.
- Gold Standard 2.0: Publicist/adtech
- Gold Standard Köpare: Köpare/byråer/annonsörer
- Gold Standard 1.0 Influencer Marketing: Influenceragenturer- och nätverk
För att certifiera ert bolag behöver ni vara medlem hos IAB Sverige.
För övriga frågor, kontakta Medina Adilova, Kommunikatör och projektledare på IAB Sverige.
Förbättra digitala reklamupplevelsen
Genom att följa IAB Tech Labs LEAN-principer, Coalition for Better Ads och andra branschstandarder förbättras reklamupplevelsen för konsumenterna.
Annonsbedrägeri
Genom applicerade tekniska funktioner som möjliggör att behöriga kan sälja sajternas annonslager samt implementering av IAB Tech Labs ads.txt förhindras försäljning av falskt lager.
Öka varumärkessäkerheten
Genom att följa riktlinjer som finns för Brand Safety/Suitability ökas varumärkessäkerheten.
Avgift
Certifieringen är kostnadsfri, avgift avser anslutning till revision av självregleringen Gold Standard. Certifiering och utbildning för Gold Standard Köpare är kostnadsfritt.
Certifieringsprocessen enligt Gold Standard-ramverket utförs av tredjepart, vilket medför revisionskostnad för publicister/medier, sajtägare, plattformar adtech-bolag samt influencernätverk och agenturer. Du hittar priser under respektive kategori i menyn.
Avgifter för revisionsprocess:
Certifieringen är kostnadsfri, den enda kostnaden för att ansluta sig till självregleringen Gold Standard är förknippad med själva revisionen. Certifieringsprocessen enligt Gold Standard-ramverket utförs av tredje part, vilket medför revisionskostnad för publicister, sajtägare, plattformar adtech-bolag och influencer-nätverk och agenturer för revisionen.
Kantar Media Audit är den utvalde tredjepartaktören för genomförande av revision inom Gold Standard. Här kan du läsa mer.