Inom ramen för regelbunden översyn av GDPR sker det just nu en diskussion om att uppdatera procedurreglerna för lagen – alltså hur myndigheterna använder lagen och hur samarbeten mellan myndigheter i olika länder ser ut.
En stor stötestenen är huruvida det som kallas för one-stop-shop kommer finnas kvar, att medborgare bara behöver vända sig till myndigheter i ett land för att sköta sitt klagomål, oavsett i vilket land motparten finns i.
En annan stötesten som riskerar ha stor påverkan är förslag på en förändring av tillsynen från relativt administrativ process till en som är mer konfliktfylld, med vittnen och andra nya rättigheter för den klagande. IAB Europe har har även påpekat att man bör se till att företagens rätt att ge sitt perspektiv på klagomål behöver se lika ut över hela unionen, något som är frånvarande i vissa EU-institutioners rapporter.
Under hösten 2024 inleddes trialoger.
Frågor, tips eller funderingar kring regleringar? Hör av dig till vår Public Affairs Manager Jacob Dexe på jacob.dexe@iabsverige.se.