Den senaste mandatperioden i Europaparlamentet har varit intensiv när det kommer till regleringar. Flera stora lagstiftningspaket har beslutats och håller nu på att införas, medan andra håller på att slutförhandlas inom unionen och ytterligare andra finns på horisonten. Nedan följer en genomgång över relevanta lagstiftnings- och policyprocesser som påverkar den digitala marknadsföringen. Följ länkarna, eller klicka i menyn för att få mer information om respektive process.
Vi försöker hålla informationen så uppdaterad som möjligt. Har vi missat något? Hör av er till IAB Sveriges Public Affairs Manager Jacob Dexe: jacob.dexe@iabsverige.se.
Implementation i Sverige:
- DSA reglerar hur digitala plattformar hanterar olagligt innehåll och desinformation, och inkluderar regler om transparens i marknadsföring.
- DMA begränsar möjligheten för stora teknikföretag att kombinera användardata från olika tjänster och ålägger dem flera skyldigheter.
- EMFA syftar till att säkerställa oberoendet för europeiska medier och förbättra mångfalden inom medielandskapet – med vissa konsekvenser för annonsmarknaden.
- AI-lagen etablerar olika risknivåer för AI-system och medför krav baserat på den tilldelade risknivån.
Pågående förhandlingar i EU
- Förslag finns på att förändra hur GPDR administreras, hur samarbetet mellan nationella dataskyddsmyndigheter fungerar och hur tillsyn ska gå till.
- GDPR kommer också utvärderas under året, och förändringar kan komma att rekommenderas baserat på utvärderingen.
- Green Claims-direktivet riskerar kräva förhandsbedömning av miljöpåståenden i reklam.
Andra typer av initiativ i EU
- EDPB har tagit fram nya riktlinjer för vad som bör räknas som motsvarande teknologier till cookies i ePrivacy-direktivet.
- EDPB har också en pågående granskning av så kallade ’Consent or Pay’-modeller under våren 2024.
På horisonten:
- Digital Fairness är ett möjligt kommande lagstiftningspaket riktat mot den digitala annonsmarknaden. Ännu finns ingen konkret information, men mer lär komma fram i höst.
Dessa regleringar har konsekvenser för den digitala marknadsföringsbranschen. Företag måste hålla sig informerade och följa reglerna för att undvika påföljder.