Pågående regleringar

Den senaste mandatperioden i Europaparlamentet har varit intensiv när det kommer till regleringar. Flera stora lagstiftningspaket har beslutats och håller nu på att införas, medan andra håller på att slutförhandlas inom unionen och ytterligare andra finns på horisonten. Nedan följer en genomgång över relevanta lagstiftnings- och policyprocesser som påverkar den digitala marknadsföringen. Följ länkarna, eller klicka i menyn för att få mer information om respektive process.

Vi försöker hålla informationen så uppdaterad som möjligt. Har vi missat något? Hör av er till IAB Sveriges Public Affairs Manager Jacob Dexe: jacob.dexe@iabsverige.se.

Implementation i Sverige:

  • DSA reglerar hur digitala plattformar hanterar olagligt innehåll och desinformation, och inkluderar regler om transparens i marknadsföring.
  • DMA begränsar möjligheten för stora teknikföretag att kombinera användardata från olika tjänster och ålägger dem flera skyldigheter.

Pågående förhandlingar i EU

  • EMFA syftar till att säkerställa oberoendet för europeiska medier och förbättra mångfalden inom medielandskapet – med vissa konsekvenser för annonsmarknaden.
  • Förslag finns på att förändra hur GPDR administreras, hur samarbetet mellan nationella dataskyddsmyndigheter fungerar och hur tillsyn ska gå till.
  • GDPR kommer också utvärderas under året, och förändringar kan komma att rekommenderas baserat på utvärderingen.
  • Green Claims-direktivet riskerar kräva förhandsbedömning av miljöpåståenden i reklam.
  • AI-lagen etablerar olika risknivåer för AI-system och medför krav baserat på den tilldelade risknivån.

Andra typer av initiativ i EU

  • Cookie Pledge är ett icke-lagstiftande initiativ som syftar till att skapa principer för hur cookie-liknande tekniker ska användas. Cookie Pledge har i princip dragits tillbaka – men kommissionen är fortsatt intresserade av att hantera cookie-fatigue.
  • EDPB har tagit fram nya riktlinjer för vad som bör räknas som motsvarande teknologier till cookies i ePrivacy-direktivet.
  • EDPB har också en pågående granskning av så kallade ’Consent or Pay’-modeller under våren 2024.

På horisonten:

  • Digital Fairness är ett möjligt kommande lagstiftningspaket riktat mot den digitala annonsmarknaden. Ännu finns ingen konkret information, men mer lär komma fram i höst.

Dessa regleringar har konsekvenser för den digitala marknadsföringsbranschen. Företag måste hålla sig informerade och följa reglerna för att undvika påföljder.

Dela sida:
Nyheter

Relaterade nyheter

Publicerat: 4 månader sedan

Webinar: GDPR och cookies i backspegeln – vad tar vi med oss in i 2024?

Välkommen på webinar den 18 januari kl 09.00 – 09.45 där vi sammanfattar dataskyddsåret…
Publicerat: 6 månader sedan

EU utökar Norges Meta-beslut – samtycke krävs för riktad reklam

Flera medier har rapporterat om att Europeiska dataskyddsmyndigheten EDPB förra veckan beslutade att utöka…
Publicerat: 6 månader sedan

Kommissionen och tillsynsmyndigheter granskar influencers affärsmetoder

Den 16 oktober presenterade Kommissionen att de, tillsammans med nationella tillsynsmyndigheter, inom kort kommer…
Publicerat: 7 månader sedan

Irländska dataskyddskommissionen meddelar böter på 345 miljoner euro för TikTok

Den 1 september 2023 antog den irländska dataskyddskommissionen (DPC) ett slutgiltiga beslut angående huruvida…
Bli medlem

Ansök om medlemskap

Villkor
© IAB Sverige AB - All rights reserved