Likt DSA reglerar DMA (Digital Marketing Act) de särskilt stora tjänsterna specifikt, men det får konsekvenser för hela marknadsföringsbranschen. Lagen klubbades i september 2022 och började gälla 6 mars 2024. Lagen täcker åtta olika sektorer i vilka man identifierat 22 olika tjänster från sex stycken “gatekeeper”-företag (Alphabet, Amazon, Apple, ByteDance, Meta, Microsoft). Dessa företag kommer få mer begränsade möjligheter att samköra data mellan de olika tjänsterna i sina ekosystem och får flera olika skyldigheter som de måste följa.
Den stora konsekvenserna för annonsmarknaden finns i att DMA begränsar i vilken utsträckning det går att kombinera användardata från olika tjänster för att skapa profiler. Ansvaret för att efterfölja lagen faller dock på gatekeeper-företagen som i någon mån kontrollerar dataflödena.
Effekterna av lagen märks redan i form av nya formulär för medgivande för personuppgiftshantering mellan olika tjänster hos samma bolag. Hur stor andel som kommer ge medgivande för att tillåta att data används mellan olika tjänster återstår att se, och även om det kommer prövas i rätten framöver.
I Mars 2024 inledde kommissionen processer mot Apple, Meta och Alphabet. Apple och Alphabet utreds båda för hur respektive app store styr val, Alphabet granskas vidare för huruvida egna tjänster har företräde i Google Sök, och Metas Pay-or-consent-modell utreds också.
Frågor, tips eller funderingar kring regleringar? Hör av dig till vår Public Affairs Manager Jacob Dexe på jacob.dexe@iabsverige.se.