Publicerat: 6 dagar sedan
IAB Sweden Programmatic Event
Årets största event för den programmatiska handeln är tillbaka den 25 oktober! IAB Sverige…
Här har vi samlat marknadsföringsreglerade digitala riktlinjer, särskilt de som rör läkemedels-, alkohol- och tobaksindustrin, reklam till barn, spelreklam samt online privacy, Dataskyddsförordningen/GDPR, livsmedel och direktmarknadsföring.
Vi ger även inblick i självregleringar för den digitala mediebranschen och marknadens överenskommelser av olika slag som diskriminering, oetisk reklam och hur du ska annonsmärka influencer marketing och native advertising.
Samma konsumentskyddslagstiftning som gäller för kommersiell verksamhet i andra medier gäller även för online desktop och mobila enheter.
Läkemedelsreklam ska alltid vara aktuell, saklig och balanserad. Reklam för läkemedel får inte antyda andra användningsområden än de som det är godkänt för. Läkemedelsverket kontrollerar marknadsföring av läkemedel för att, i linje med allt vårt arbete, främja folk- och djurhälsan.
Det är till exempel förbjudet att:
I Konsumentverkets allmänna råd för marknadsföring av alkoholdryck till konsumenter från 1 oktober 2016 är det särskilt avsnitt 4 Marknadsföring på internet som är av intresse för onlinebranschen (§4.1 – §4.6)
På webbplatsers startsida bör tydligt anges om de innehåller marknadsföring av alkoholdryck.
På de sidor som innehåller sådan marknadsföring bör den åldersgräns
som gäller för inköp av de där marknadsförda dryckerna tydligt anges.
Marknadsföring bör endast ske på webbplatser där målgruppen eller minst 70 % av besökarna utgörs av personer över 25 år.
Annonser som är konstruerade för att dra till sig särskild uppmärksamhet, exempelvis pop-up annonser, får inte användas.
Stiftelsen Reklamombudsmannen är näringslivets självreglering som verkar för en hög etisk nivå i all kommersiell marknadskommunikation riktad mot den svenska marknaden. Det sker genom prövning om reklam följer Internationella Handelskammarens (ICC:s) regler för reklam och marknadskommunikation, råd i marknadsföringsetiska frågor samt verka genom information, utbildning och vägledning.
RO:s och RON:s uppgift är att arbeta för hög etisk nivå i kommersiell reklam riktad mot den svenska marknaden. Både privatpersoner och företag kan anmäla reklam till RO.
EU-lagstiftningen Right to be forgotten eller på svenska Rätten att bli bortglömd betyder att: EU-medborgare kan begära att sökmotorer tar bort länkar till sidor som anses privata, även om själva sidorna är kvar på internet.
På begäran av privatpersoner måste sökmotorer ta bort oriktig, ovidkommande eller föråldrad information om personen från sin indexkoppling. Det innebär att informationen får finnas kvar på hos sökmotorn, men att den inte får komma upp om man söker på personens namn. Detta kallas på engelska för delisting. Samma information kan däremot fortfarande komma upp vid andra sökningar.
Dataskyddsförordningen (The General Data Protection Regulation) är till för att skydda enskildas grundläggande rättigheter och friheter, särskilt rätten till skydd av personuppgifter.
Dataskyddsförordningen gäller i hela EU och har till syfte att skapa en enhetlig och likvärdig nivå för skyddet av personuppgifter så att det fria flödet av uppgifter inom Europa inte hindras.
Mycket i dataskyddsförordningen liknar de regler som fanns i personuppgiftslagen (PUL). Vill du ha mer information om vad som gäller för vissa grupper och roller eller i olika situationer kan du hitta det på Integritetsskyddsmyndighetens (IMY) hemsida. IMY är tillsynsmyndighet för GDPR i Sverige.
Som annonsör har du ansvar för att den marknadsföring du utför är korrekt märkt. Annonsmärkningen ska, i enlighet med marknadsföringslagen, ske direkt och ha en tydlig avsändare.
För Influencer Marketing – IAB Sverige Best Practice Guide
För Native Advertising – IAB Sveriges Best Practice Guide
För Native Advertising – TU Rekommendation för Reklamidentifiering
Livsmedelskontrollen kontrollerar bland annat att informationen som lämnas i samband med att ett livsmedel erbjuds till försäljning uppfyller de informationskrav som ställs på distansförsäljning.
Livsmedelsverket har också information om marknadsföring och kostråd, alkoholhaltiga droger, allergi, vegetariskt, animaliskt med mera.