Rapporter & Guider

Riktlinjer för Native Advertising – Best Practice Guide 3.0 2020

I denna tredje version av Riktlinjer för Native Advertising (native), vill Task Force-gruppen skapa en guide för hur man köper native, vilka frågor ska jag ställa och hur ska jag tänka som kund.

När definitionerna nu är satta och det finns tydlighet gällande annonsmärkning på publicistens sajter, är det viktigt att ta nästa steg.

Native har funnits under lång tid, men är det tydligt nog när det passar bäst och hur jag som kund ska tänka?
Vi ser ett stort behov av att konkretisera detta och erbjuda marknaden (annonsörer, men även byråernas anställda) en guide som tar upp vad du ska tänka på och förhålla dig till vid köp av native.

Syftet är att du som köpare med hjälp av denna guide ska öka din förståelse, men också kunna ställa krav på den part från vilken man avser att köpa Native Advertising.
Ladda ner vår Best Practice Guide 3.0 fritt.

Realtidsstudie om Native Advertising med köpar- & säljarsidan 2019

Februari 2019 gjorde IAB Sverige en enkätundersökning om trender och attityder till Native-annonsering.
Svarande var både köp- och säljsidan.

Ladda ner

Investeringskalkyl för ROI på kampanj – Native

Native Advertising är en annonseringsform som växer allt mer. En tydlig trend är att konverteringen bland de som hade läst en artikel är signifikant högre jämfört med de som inte läst någon artikel.
Oavsett syftet med en nativekampanj är det viktigt att få en översikt vad nativekampanjen kostar i form av produktion och distribution, samt den potentiella intäkt som kampanjen kan ge.
Till din hjälp kan du använda en investeringskalkyl för att beräkna ROI på kampanjen.

Realtidsstudie om Native-annonsering mot mediebyråer och annonsörer juni 2017

2017 genomförde vi en realtidsstudie mot annonsköpare och mediebyråer i Sverige. Vi ser att studien ger en ögonblicksbild av synen på Native-annonsering. Ladda ner genom att klicka på valfri bild.

Dela sida:
Nyheter

Relaterade nyheter

Publicerat: 2 månader sedan

Vem ansvarar för redaktionella annonser? Advokaten förklarar

I slutet av november kom en intressant dom mellan Konsumentombudsmannen och Happy Green och…
Publicerat: 4 månader sedan

Seminarium: Är all textannonsering Native?

Torsdagen den 9 februari kl 08.30 – 10.00 bjuder vi in till frukostseminarium på Playhouse…
Publicerat: 10 månader sedan

Explosionsartad ökning för digital marknadsföring

Den europeiska marknaden för digital reklam ökade med över 30 % under 2021 till…
Bli medlem

Ansök om medlemskap

Villkor
© IAB Sverige AB - All rights reserved