Publicerat: 5 månader sedan
Content Advertising når 500 miljoner kronor i 2024
Den senaste specialrapporten från IRM presenterar utvecklingen för annonsinvesteringar i content advertising. Under 2024…
Den senaste specialrapporten från IRM presenterar en översikt över annonsinvesteringar inom content advertising i Sverige. Under 2023 noteras en generell nedgång på -3,0 procent jämfört med föregående år för content advertising. Underkategorin, native advertising dominerar och står för 85 procent av intäkterna inom content advertising. Medan content display har en stark tillväxttakt, med en ökning på 12 procent under 2023.
Februari 2019 gjorde IAB Sverige en enkätundersökning om trender och attityder till Native-annonsering.
Svarande var både köp- och säljsidan.
Native Advertising är en annonseringsform som växer allt mer. En tydlig trend är att konverteringen bland de som hade läst en artikel är signifikant högre jämfört med de som inte läst någon artikel.
Oavsett syftet med en nativekampanj är det viktigt att få en översikt vad nativekampanjen kostar i form av produktion och distribution, samt den potentiella intäkt som kampanjen kan ge.
Till din hjälp kan du använda en investeringskalkyl för att beräkna ROI på kampanjen.
2017 genomförde vi en realtidsstudie mot annonsköpare och mediebyråer i Sverige. Vi ser att studien ger en ögonblicksbild av synen på Native-annonsering. Ladda ner genom att klicka på valfri bild.