Native i podcast

Audio och podcast har en stark tillväxt och konsumtion som täcker stora delar av befolkningen och stora delar av dygnet. Mediet som sådant möjliggör att man kan lyssna samtidigt som man gör annat, både i och utanför hemmet. 

Källa: https://iabsverige.se/arbetsomraden/audio-pod/ljudets-egenskaper/  

  1. Medie i tillväxt
    Digitalt ljud konsumeras av en bred målgrupp och växer inom alla målgruppssegment.

     

  2. Nära användaren
    En hög andel av lyssnandet sker via hörlurar, det ger direkt och nära kontakt med användaren.

     

  3. Effektivt sätt för berättande
    Man kan vara personlig och intim i sitt tilltal. Ljud kan också framkalla känslor eller skapa stämningar med små medel.

Annonsmärkning: Tydlig annonsmärkning i versaler, både utskrivet i text i exempelvis puffar och i programbeskrivning samt muntligt inledningsvis i avsnittet. 

Native podcast innebär ett skräddarsytt innehåll för annonsören som är anpassat för den podcast eller plattform som den distribueras i. De KPI:er som bör redovisas är:

  • Unika lyssnare
  • Antal lyssningar (impressions) 
  • Genomlyssning (LTR)

Se mer på https://iabsverige.se/arbetsomraden/audio-pod/matning-valutor/    

Dela sida:
Nyheter

Relaterade nyheter

Publicerat: 1 år sedan

Vem ansvarar för redaktionella annonser? Advokaten förklarar

I slutet av november kom en intressant dom mellan Konsumentombudsmannen och Happy Green och…
Publicerat: 1 år sedan

Seminarium: Är all textannonsering Native?

Torsdagen den 9 februari kl 08.30 – 10.00 bjuder vi in till frukostseminarium på Playhouse…
Publicerat: 2 år sedan

Explosionsartad ökning för digital marknadsföring

Den europeiska marknaden för digital reklam ökade med över 30 % under 2021 till…
Bli medlem

Ansök om medlemskap

Villkor
© IAB Sverige AB - All rights reserved