Audio och podcast har en stark tillväxt och konsumtion som täcker stora delar av befolkningen och stora delar av dygnet. Mediet som sådant möjliggör att man kan lyssna samtidigt som man gör annat, både i och utanför hemmet.
Källa: https://iabsverige.se/arbetsomraden/audio-pod/ljudets-egenskaper/
- Medie i tillväxt
Digitalt ljud konsumeras av en bred målgrupp och växer inom alla målgruppssegment. - Nära användaren
En hög andel av lyssnandet sker via hörlurar, det ger direkt och nära kontakt med användaren. - Effektivt sätt för berättande
Man kan vara personlig och intim i sitt tilltal. Ljud kan också framkalla känslor eller skapa stämningar med små medel.
Annonsmärkning: Tydlig annonsmärkning i versaler, både utskrivet i text i exempelvis puffar och i programbeskrivning samt muntligt inledningsvis i avsnittet.
Native podcast innebär ett skräddarsytt innehåll för annonsören som är anpassat för den podcast eller plattform som den distribueras i. De KPI:er som bör redovisas är:
- Unika lyssnare
- Antal lyssningar (impressions)
- Genomlyssning (LTR)
Se mer på https://iabsverige.se/arbetsomraden/audio-pod/matning-valutor/