Content Display

Precis som Native syftar Content Display till att engagera läsarna, fördjupa deras förståelse och förmedla information om ett varumärke, en produkt eller tjänst. Produkten har potential att påverka allt från varumärkesigenkänning till preferenser och köpbeslut.

Efter att läsarna har klickat på en Content Display-annons omdirigeras de till en extern landningssida, som exempelvis annonsörens webbplats eller en särskild kampanjsida – alltså en landningssida som inte är en del av den publicistiska plattformen. 

Content Display-annonser är utformade för att likna redaktionellt innehåll, men skiljer sig från den grafiska stilen hos publicisten eller plattformen i form av typsnitt och bakgrundsfärg. Ofta tillhandahåller publicisterna fördefinierade mallar som måste användas för att säkerställa att riktlinjerna följs.

I jämförelse med nativeannonser är kravet på anpassning till respektive plattform lägre, vilket ger stor flexibilitet att maximera effekten genom att experimentera med olika plattformar, kontexter och placeringar.

Annonsmärkning: ANNONS + KUNDNAMN + EXTERN LÄNK ska visas i versaler i en balk eller liknande element som en del av annonsen, som även ska ha en avvikande bakgrundsfärg och ett annat typsnitt än publicistens.

 

Tre starka skäl att satsa på content display:

    1. Engagerar och ger en fördjupad förståelse
      Content display syftar till att engagera läsaren och fördjupa deras förståelse av ett varumärke, produkt eller tjänst. Genom att erbjuda relevant och intressant innehåll i en av läsaren redan vald kontext kan formatet öka målgruppens engagemang och förmedla viktig information på ett mer engagerande sätt.
    2. Skapar flexibilitet
      Content display-annonser är utformade för att likna redaktionellt innehåll, men kan anpassas för att skilja sig från publicistens stil. Denna flexibilitet ger marknadsförare möjlighet att experimentera med olika plattformar, kontexter och placeringar för att maximera annonseffekten och nå sin målgrupp på olika sätt.
    3. Skräddarsys för olika mål och KPI:er
      Content display-annonser kan anpassas enligt kundens önskemål och specifika KPI-mål, som att öka varumärkeskännedom, driva trafik till webbplatsen eller öka konverteringar. De ger också möjlighet att dra nytta av olika funktioner hos annonssystem för att nå rätt publik, som exempelvis geografisk riktning och målgruppsstyrning.

Varför använda content display?

Content Display är en anpassningsbar och effektiv produkt som kan skräddarsys enligt kundens önskemål och uppsatta KPI-mål, oavsett om det handlar om att öka varumärkeskännedom, driva mer trafik till kundens webbplats eller öka konverteringsgraden. Content Display-annonser sprids genom annonssystem och ger möjlighet att nyttja samma funktioner som i andra digitala annonseringsformer, som exempelvis geografisk-, målgrupps- eller vertikal styrning.

Eftersom dessa format genererar högt engagemang, förekommer ibland missbruk där syftet är att driva trafik till landningssidor som inte lever upp till läsarens förväntningar. Istället för att erbjuda mer relevant läsning kan dessa sidor enbart innehålla produktinformation eller en registreringsmöjlighet, vilket avviker från formatets ursprungliga syfte. Content Advertising är inriktat på att leverera högkvalitativt innehåll och bygger på att läsaren förväntar sig att få tillgång till ytterligare intressant information när de klickar på en annons med redaktionell utformning.

Exempel Content Display

Dela sida:
Nyheter

Relaterade nyheter

Publicerat: 2 månader ago

Content Advertising når 500 miljoner kronor i 2024

Den senaste specialrapporten från IRM presenterar utvecklingen för annonsinvesteringar i content advertising. Under 2024…
Publicerat: 3 månader ago

Webinar: Content Advertising – Vi tar tempen på content advertising och navigerar genom juridiska utmaningar

Är du nyfiken på hur det går för content advertising, både här i Sverige…
Publicerat: 1 år ago

Vem ansvarar för redaktionella annonser? Advokaten förklarar

I slutet av november kom en intressant dom mellan Konsumentombudsmannen och Happy Green och…
Publicerat: 2 år ago

Seminarium: Är all textannonsering Native?

Torsdagen den 9 februari kl 08.30 – 10.00 bjuder vi in till frukostseminarium på Playhouse…
Bli medlem

Ansök om medlemskap

Villkor
© IAB Sverige AB - All rights reserved