Publicerat: 2 år sedan
Bristande reklammarkering vid influencer marknadsföring
Bristande reklammarkering vid influencer marknadsföring – Självregleringen riskeras att sättas ur spel Flera avgöranden…
Task Force Influencer Marketing har skapat detta whitepaper för att underlätta för annonsörer att navigera i den komplexa världen av influencer marketing. Guiden går bland annat igenom varje steg av kundresan, inklusive målidentifiering, samarbetsval, planering, genomförande, uppföljning och utvärdering. Viktiga aspekter som betonas inkluderar att välja rätt influencer med autenticitet och trovärdighet, tydlig kommunikation om förväntningar, följa lagar och regler, mätbara resultat, långsiktiga samarbeten, kreativ frihet och kontraktsskrivning. Guiden slår även hål på vanliga myter som dyra kostnader, brist på trovärdighet, omdöme och mätbarhet.
IRM presenterar en rapport om omsättningen och utvecklingen för influencer marketing i Sverige.
– Annonsinvesteringarna i influencer marketing totalt i Sverige uppgick 2022 till 1,1 miljarder kronor. Influencer marketing har haft en stark tillväxtresa sedan IRM startade mätningen på 10-talet. Men under 2022 så mattas tillväxten i takt med att annonskonjunkturen börjar försvagas. Prognosen för 2023 indikerar ett tufft år för branschen men 2024 kan en positiv tillväxt åter skönjas för influencer marketing.
– Influencer marketing består av två underkategorier: Influencer sponsorship och influencer advertising. Medieinvesteringarna för influencer sponsorship uppgick till 769 miljoner kronor 2022, motsvarande tal för influencer advertising var 296 miljoner kronor. Kärnaffären inom influencer marketing som utgörs av influencer sponsorship utgör därmed 72% av influencer marketing under 2022.
– Investeringen i influencer sponsorship fördelas på plattform respektive format. Svaren i IRM:s undersökning indikerar att en majoritet av intäkterna finns på Instagram och att det största formatet är video.
Denna senaste uppdaterade Best Practice Guide för influencer marketing diskuterar varför influencer marketing är så effektivt, olika sociala medieplattformar, och ger insikter om dess effekter, inklusive ökad varumärkeskännedom och trovärdighet. Den täcker även skatteaspekter, self service-plattformar och ger tips för utvärdering av kampanjer. Guiden ger också en översikt av relevanta skatteregler, betalningsmodeller och hur man granskar och markerar reklam.
Vi genomförde en realtidsstudie i januari 2019 om influencer marketing där vi frågade ett urval av agenturer, nätverk, mediebyråer, annonsörer och medier/plattformar via en digital enkät. Frågeunderlaget är framtagen av vår task force. I studien har vi frågat om prismodeller, definitioner, vad som upplevs som komplext i samband med köp av influencer-kampanjer, vad marknaden tror om micro, macro, nano och ikoner inom en framtida marknadsföring mm.
Vi genomförde en realtidsstudie i januari 2018 då vi telefonintervjuade svenska mediebyråer.