Publicerat: 1 år sedan
Bristande reklammarkering vid influencer marknadsföring
Bristande reklammarkering vid influencer marknadsföring – Självregleringen riskeras att sättas ur spel Flera avgöranden…
Utvecklingen för Influencer Marketing i Sverige
På uppdrag av IAB Sverige har IRM (Institutet för reklam- och mediestatistik) tagit fram en rapport om utvecklingen för influencer marketing.
Rapporten är finansierad av IAB Sverige där alla våra medlemmar får ta del av dessa siffror. Exklusiv för IAB Sveriges medlemmar och prenumeranter till IRM. (Ord. pris 4900 kr) Ladda ner rapporten här:
Under de senaste åren har influencer-marknadsföring utvecklats från en marknadsföringstaktik till en mångmiljar- dindustri. Influencer-marknadsföring ger ett varumärke chansen att förena dess marknadsföring, PR, försäljning och närvaro i sociala medier genom att kommunicera via en stark profil. Allt eftersom konsumenters beteende online utvecklas spelar influencers en viktig roll för att nå ut genom mediebruset och bidrar både till relationskapande och förtroendebyggande för varumärken. Vi vår guide hittar du många praktiska råd om avtal, annonsmärkning, fejk, betalningsmodeller, kampanjstrategier, KPIer och juridik. Influencer Marketing Best Practice Guide 5.0 släpptes 2020, ladda ner i pdf-format.
Vi genomförde en realtidsstudie i januari 2019 om influencer marketing där vi frågade ett urval av agenturer, nätverk, mediebyråer, annonsörer och medier/plattformar via en digital enkät. Frågeunderlaget är framtagen av vår task force. I studien har vi frågat om prismodeller, definitioner, vad som upplevs som komplext i samband med köp av influencer-kampanjer, vad marknaden tror om micro, macro, nano och ikoner inom en framtida marknadsföring mm.
Vi genomförde en realtidsstudie i januari 2018 då vi telefonintervjuade svenska mediebyråer.