Task Force Influencer Marketing

IAB Sverige Task Force Influencer Marketing startades 2016 och är en grupp specialister inom ämnet. Arbetsgruppen har som uppdrag att ena, påverka och utbilda branschen. Detta genom att ta fram standarder och riktlinjer för annonsering samt diskutera möjligheter och utmaningar som möter sektorn idag.

Vad är Influencer Marketing?

Köpt media där en annonsör marknadsför sig via/ med en influencer. En influencer är en person som själv är avsändare av sina kanaler och har en följarskara som är större än bara “vänner” och som påverkar och engagerar sina följare över tid.

Influencer-marknadsföring ger ett varumärke chansen att förena dess marknadsföring, PR, försäljning och närvaro i sociala medier genom att kommunicera via en stark profil. 

I vår guide hittar du många praktiska råd om avtal, annonsmärkning, fejk, betalningsmodeller, kampanjstrategier, KPIer och juridik.

Influencer Marketing Best Practice Guide 4.0 släpptes 2020, ladda ner den här i pdf-format.

Ordförande: Natalie Tideström Heidmark, United Screens

Natalie Tideström Heidmark
United Screens
Caroline Ensér
Life of Svea
Helena DuPont
Wavemaker
Anki Apreotesei
Bauer Media
Johanna Kägu
Scream
Peter Cederholm
IUM
Maria Grip
Media Audit
Silvia Barklund
Relevance Agency
Magnus Noord
ProAd
Andreas Missirlis Eliasson
Beatly
Emma Lundsten
Cure Media
Daniel Troyse
Tailsweep & Lifestylegruppen Bonnier
Jakob Wigselius
United Influencers
Emelie Friis-Liby
WeAreCube
Caroline Borelius
Splay One