Sociala medier-plattformar

Idag finns det en uppsjö av olika sociala medieplattformar, där influencer marketing-samarbeten äger rum, och det lanseras kontinuerligt nya kanaler och plattformar. Vissa blir kortvariga, och vissa växer sig större snabbt. 

Här är en lista över de mest frekvent använda sociala medier-plattformarna i Sverige, i den ordning som de används mest:

  1. Youtube
  2. Facebook
  3. Instagram
  4. Snapchat
  5. LinkedIn
  6. Pinterest 
  7. TikTok
  8. Twitter 
  9. Reddit
  10. Roblox 
  11. Twitch
 
Användningen av de olika plattformarna skiljer sig markant mellan olika generationer. Till exempel är Snapchat och TikTok de plattformar som används mest av personer födda på 00-talet, det vill säga “Generation Z”, medan de som är födda på 10-talet, den så kallade “Generation Alpha” använder sig mest av Roblox och nästan ingenting av Facebook.
För mer info hänvisar vi till den senaste versionen av Svenskarna och Internet.
 
Dela sida:
Nyheter

Relaterade nyheter

Publicerat: 2 år sedan

Bristande reklammarkering vid influencer marknadsföring

Bristande reklammarkering vid influencer marknadsföring – Självregleringen riskeras att sättas ur spel Flera avgöranden…
Publicerat: 2 år sedan

Influencer marketing väntas omsätta 1,5 miljarder 2022

På uppdrag av IAB Sverige har IRM (Institutet för reklam- och mediestatistik) tagit fram…
Publicerat: 2 år sedan

Explosionsartad ökning för digital marknadsföring

Den europeiska marknaden för digital reklam ökade med över 30 % under 2021 till…
Publicerat: 3 år sedan

Sveriges största influencer-nätverk och agenturer visar vägen för en säker och transparent annonsaffär

Daniel Troyse, Head Of Influencer, Bonnier Lifestylegruppen & Tailsweep, Alexander Gradin, Co-founder, Beatly, Amanda…
Bli medlem

Ansök om medlemskap

Villkor
© IAB Sverige AB - All rights reserved