Influencer marketing har visat sig vara en mycket effektiv marknadsföringsstrategi, och flera studier och undersökningar har bekräftat dess positiva effekter på varumärkeskännedom, kundengagemang och försäljning. Här följer några utvalda externa studier som belyser detta:
- En undersökning från Influencer Marketing Hub (2023) Visar att trots Covid’s påverkan på marknadsföring har influencer marketing fortsatt att växa sedan 2020. Från att bara vara värd $1,7 miljarder 2016 steg marknadsstorleken till $16,4 miljarder 2022 och förväntas öka till $21,1 miljarder 2023.
Källa: https://influencermarketinghub.com/influencer-marketing-benchmark-report/#toc-2 - Enligt en undersökning utförd av DataReportal (2021) har det globala antalet sociala medieanvändare vuxit till 4,2 miljarder i januari 2021. Detta visar att influencer marketing fortfarande har stor potential att nå ut till en stor andel av befolkningen.
Källa: https://datareportal.com/reports/digital-2021-global-overview-report - En rapport från Talkwalker och HubSpot (2020) identifierade influencer marketing som en av de främsta marknadsföringstrenderna för 2021. Det visar att företag och marknadsförare fortsätter att se värdet i att samarbeta med influencers för att främja sina varumärken och produkter.
Källa: https://www.talkwalker.com/resource/reports/marketing-trends-2021 - En studie från Influencer Marketing Hub (2020) visade att 63% av marknadsförare planerade att öka sin budget för influencer marketing under 2021. Rapporten bekräftar att influencer marketing fortsätter att vara en växande och viktig del av marknadsföringsstrategin.
Källa: https://influencermarketinghub.com/influencer-marketing-benchmark-report-2020/ - En rapport från MediaKix (2019) visade att influencer marketing har en ROI (Return on Investment) som är 11 gånger högre än traditionell digital marknadsföring.
Källa: https://mediakix.com/blog/influencer-marketing-roi-statistics-trends/ - Enligt en studie utförd av Nielsen Catalina Solutions (2017) visade det sig att influencer marketing genererade 11 procent högre ROI än traditionell marknadsföring.
Källa: https://www.nielsen.com/us/en/insights/article/2017/from-influence-to-impact-roi-of-influencer-marketing/