Uppföljning och utvärdering

Varje plattform har olika konsumtionsbeteenden och olika möjligheter till integration med influencers. Därför är det viktigt att sätta rätt förväntningar utifrån syfte, mål och plattform. 

  1. Säkerställ kvalitén: Innan kampanjen distribueras, säkerställ att kvaliteten på det innehåll som skapades av influencern följt brief och anpassats efter syfte och mål.

  2. Benchmark: Mät mot relevanta benchmarks. Publiceras innehållet på en dag som har lägre räckvidd, visningar, klick än snittet kan utfallet av kampanjen hamna under bench.

  3. Optimering: Finns det möjlighet att optimera om kampanjen inte taktar mot uppsatta mål som ex beror på förändringar av algoritmer?

  4. Utvärdera engagemang: Hur många personer engagerade sig med innehållet som skapades i samarbetet? Var det en högre nivå av engagemang än normalt? Var engagemanget drivet av en aktivitet, frågeställning, tävling som kan påverka engagemanget?

  5. Räckvidd: Hur många personer har sett innehållet som skapades i samarbetet?

  6. Visningar: Hur många visningar har innehållet? VTR?
    Konvertering: Hur många besök till hemsidan, köp eller andra actions ledde kampanjen till?

  7. Varumärkeseffekt: Vilken inverkan har influencer-kampanjen haft på er målgrups bild av ert varumärke? För att kunna mäta varumärkeseffekten kräver det att ni har jobbat under en längre tid med influencers samt att ni mäter resultatet både före och efter kampanjperioden.
Dela sida:
Nyheter

Relaterade nyheter

Publicerat: 2 år sedan

Bristande reklammarkering vid influencer marknadsföring

Bristande reklammarkering vid influencer marknadsföring – Självregleringen riskeras att sättas ur spel Flera avgöranden…
Publicerat: 2 år sedan

Influencer marketing väntas omsätta 1,5 miljarder 2022

På uppdrag av IAB Sverige har IRM (Institutet för reklam- och mediestatistik) tagit fram…
Publicerat: 2 år sedan

Explosionsartad ökning för digital marknadsföring

Den europeiska marknaden för digital reklam ökade med över 30 % under 2021 till…
Publicerat: 3 år sedan

Sveriges största influencer-nätverk och agenturer visar vägen för en säker och transparent annonsaffär

Daniel Troyse, Head Of Influencer, Bonnier Lifestylegruppen & Tailsweep, Alexander Gradin, Co-founder, Beatly, Amanda…
Bli medlem

Ansök om medlemskap

Villkor
© IAB Sverige AB - All rights reserved