Varje plattform har olika konsumtionsbeteenden och olika möjligheter till integration med influencers. Därför är det viktigt att sätta rätt förväntningar utifrån syfte, mål och plattform.
- Säkerställ kvalitén: Innan kampanjen distribueras, säkerställ att kvaliteten på det innehåll som skapades av influencern följt brief och anpassats efter syfte och mål.
- Benchmark: Mät mot relevanta benchmarks. Publiceras innehållet på en dag som har lägre räckvidd, visningar, klick än snittet kan utfallet av kampanjen hamna under bench.
- Optimering: Finns det möjlighet att optimera om kampanjen inte taktar mot uppsatta mål som ex beror på förändringar av algoritmer?
- Utvärdera engagemang: Hur många personer engagerade sig med innehållet som skapades i samarbetet? Var det en högre nivå av engagemang än normalt? Var engagemanget drivet av en aktivitet, frågeställning, tävling som kan påverka engagemanget?
- Räckvidd: Hur många personer har sett innehållet som skapades i samarbetet?
- Visningar: Hur många visningar har innehållet? VTR?
Konvertering: Hur många besök till hemsidan, köp eller andra actions ledde kampanjen till? - Varumärkeseffekt: Vilken inverkan har influencer-kampanjen haft på er målgrups bild av ert varumärke? För att kunna mäta varumärkeseffekten kräver det att ni har jobbat under en längre tid med influencers samt att ni mäter resultatet både före och efter kampanjperioden.