Case

Ta del av inspirerande Influencer Marketing Case

Jotex – Cure Media

Om kampanjen:

Sedan 2019 har Cure Media hjälpt Jotex att ha en always on-strategi för influencers i syfte att stärka varumärkets position som ett fashion interior brand på samtliga nordiska marknader. Fokus för samarbetet är att driva trafik och ROI i kombination med att skapa högkvalitativt content som sätter Jotex i rätt kontext. När Jotex i slutet av 2020 expanderade till fyra helt nya marknader i Europa (Tyskland, Nederländerna, Polen och Österrike) valde de Cure Media som partner för influencer marketing även på dessa marknader – både under lanseringen och för att senare bygga upp varumärket på lång sikt med hjälp av en always on-strategi för influencer marketing.

Resultat:

Sedan starten 2019 har ROI ökat i stadig takt. Det content som influencers skapar är av väldigt hög kvalitet och ett bevis på detta är att Jotex använder det i sina egna kanaler, både på sociala medier och på sin hemsida. Detta har bidragit till en tydlig röd tråd i varumärkesidentiteten på sociala medier.

Readly – Cure Media

Om kampanjen:

Sedan början på 2020 har Cure Media hjälpt Readly med influencer marketing på den brittiska marknaden. Readly, som är ett förhållandevis nytt varumärke i UK, har ett stort fokus på att driva nedladdningar och prenumeranter i sin app för digitala magasin och med hjälp av influencers har de kontinuerligt, i över ett års tid, exponerats rakt in i målgruppen på sociala medier med hjälp av en always-on strategi. Genom att samarbeta med influencers med högt engagemang i målgruppen lyckas vi tillsammans skapa en pågående dialog och en hög interaktion, med underhållande och personligt content. Cure Media optimerar löpande optimerat resultatet genom att titta på faktorer såsom vilka plattformar som driver mest konvertering, vilka erbjudanden som fungerar bäst och vilken publiceringsfrekvens som ska hållas för bästa resultat. Sedan starten har samarbetet expanderat till att sträcka sig över fler marknader, såsom Tyskland och Sverige.

Resultat:

Månad för månad uppnår vi rätt kostnad per konvertering i förhållande till vad kanalen förväntas prestera. En annan viktig KPI är att säkerställa vilken publiceringsfrekvens som är vår topp för att samtidigt kunna bibehålla det goda resultatet.

Skånemejerier (Lindahls) – We Are Cube

Om kampanjen:

För att positionera Lindahls kvarg som det självklara valet för mellanmål scoutade Cube fram sju ambassadörer inom fyra kategorier i form av professionella atleter, träningsprofiler, profiler med en aktiv livsstil och hälsomedvetna livsstilsprofiler. Ambassadörerna kunde på ett trovärdigt sätt placera Lindahls produkter i en relevant kontext under hela 2020 och påvisa att Lindahls kvarg är en del av deras dagliga rutin. Nedslag under året planerades noggrant och synlighet kunde skapas i samband med att profiler deltog i tävlingar och ett träningsevent anordnades på Stadion i Stockholm.

Resultat:

Lindahls kvarg kunde under hela 2020 synas löpande med sina produkter i sammanhang där de på ett naturligt sätt kopplades ihop med en aktiv och hälsosam livsstil. Varumärket har associerats med professionella atleter såsom Stina Nilsson och Emma Igelström som på ett autentiskt sätt visade upp hur de använde produkterna i sin vardag. Årsstrategin resulterade i 106 publiceringar och ett slutresultat som överträffade målsättningarna i både räckvidd och engagemang. Totalt gav detta en bruttoräckvidd på 2,7 miljoner, ett engagemang på 85 000, och en minskad kostnad per räckvidd och engagemang med 14 respektive 12 procent.

MINI – We Are Cube

Om kampanjen:

Cube handplockade tongivande profiler inom en rad subkulturer (formgivare, entreprenörer, designers och artister) för en nordisk kampanj som alla personifierade #LifeWithMINI. Profilerna skapade högkvalitativt och autentiskt innehåll som förmedlade en urban, elegant och avslappnad livsstil som helt gick i linje med MINI som varumärke. Helårsstrategin bestod av en kombination av fasta nedslag och en PR-aktivering där bilar lånades ut till relevanta profiler. Denna sammansättning bidrog till att MINI var “always on” under 2020.

Resultat:

“Always on-strategin” resulterade i ett snitt på 13 publiceringar per månad under 2020 vilket gav MINI en löpande social närvaro i nischade målgrupper. Här aktiverades totalt 45 profiler, som utöver sitt associationsvärde, hade högkvalitativt innehåll som gemensam nämnare. Utöver det högkvalitativa innehållet och associationvärdet exponerades också innehållet 1,5 miljoner gånger med 150 000 integrationer.
Dela sida:
Nyheter

Relaterade nyheter

Publicerat: 2 år sedan

Bristande reklammarkering vid influencer marknadsföring

Bristande reklammarkering vid influencer marknadsföring – Självregleringen riskeras att sättas ur spel Flera avgöranden…
Publicerat: 2 år sedan

Influencer marketing väntas omsätta 1,5 miljarder 2022

På uppdrag av IAB Sverige har IRM (Institutet för reklam- och mediestatistik) tagit fram…
Publicerat: 2 år sedan

Explosionsartad ökning för digital marknadsföring

Den europeiska marknaden för digital reklam ökade med över 30 % under 2021 till…
Publicerat: 3 år sedan

Sveriges största influencer-nätverk och agenturer visar vägen för en säker och transparent annonsaffär

Daniel Troyse, Head Of Influencer, Bonnier Lifestylegruppen & Tailsweep, Alexander Gradin, Co-founder, Beatly, Amanda…
Bli medlem

Ansök om medlemskap

Villkor
© IAB Sverige AB - All rights reserved