Publicerat: 2 veckor sedan
Branschgemensam rekommendation för content advertising
IAB Sverige, Tidningsutgivarna och Sveriges Tidskrifter har enats kring en rekommendation om annonsmärkning för…
IRM kan för andra gången presentera en specialrapport om annonsinvesteringen i content advertising i Sverige. Prognosen för 2025 visar att content advertising väntas öka med 7 % och därmed uppgå till över 490 miljoner kronor. En summa som kan jämföras med blygsamma 65 miljoner kronor år 2014.
Februari 2019 gjorde IAB Sverige en enkätundersökning om trender och attityder till Native-annonsering.
Svarande var både köp- och säljsidan.
Native Advertising är en annonseringsform som växer allt mer. En tydlig trend är att konverteringen bland de som hade läst en artikel är signifikant högre jämfört med de som inte läst någon artikel.
Oavsett syftet med en nativekampanj är det viktigt att få en översikt vad nativekampanjen kostar i form av produktion och distribution, samt den potentiella intäkt som kampanjen kan ge.
Till din hjälp kan du använda en investeringskalkyl för att beräkna ROI på kampanjen.
