Transparency & Consent Framework

Transparency & Consent Framework (TCF) är ett verktyg för hantering av ansvar och samtycke för cookies som utvecklats av IAB Tech Lab och IAB Europa för att hjälpa aktörer inom digital annonsering att följa GDPR och ePrivacy-direktivet. TCF riktar sig till tre grupper:

  1. Publicister (t.ex. webbplatser och appar).
  2. Leverantörer (t.ex. annonsservrar och teknikpartners).
  3. Plattformar för samtyckeshantering (CMPs) (t.ex. cookie-banners).

Ramverket ger riktlinjer för att informera användare, samla in deras preferenser och respektera deras val gällande databehandling. TCF v2.2, som trädde i kraft 2023, inkluderar uppdateringar som reflekterar förändrade regulatoriska krav och branschbehov.

IAB Sverige är inte ansvariga för texterna eller implementeringen av TCF:en, men finns med i arbetsgrupper och hjälper gärna till att förmedla kontakt för den som har frågor.

Du hittar allt material om TCF på IAB Europas hemsida.

Dela sida:
Nyheter

Relaterade nyheter

Publicerat: 1 vecka sedan

KO förbjuder smygreklam – Bianca Ingrosso AB och Beauty Icons AB får vite på 1,5 miljoner kronor vardera

Konsumentombudsmannen (KO) förbjuder både Bianca Ingrosso AB och Beauty Icons AB att medverka till…
Publicerat: 1 månad sedan

AI-förordningen är här – därför behöver företag en AI-policy

Den 1 augusti 2024 trädde EU:s nya AI-förordning i kraft. Förordningen är den första…
Publicerat: 6 månader sedan

GDPR mot yttrandefriheten – vinst för personuppgiftsskyddet

I ett nyligen publicerat remissvar har Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) ställt sig positivt till starkare skydd…
Publicerat: 8 månader sedan

Ytterligare personuppgiftsincidenter till följd av användning av Meta-Pixeln

Förra året tilldelades Avanza Bank AB en sanktionsavgift från Integritetsskyddsmyndigheten (IMY), en sammanfattning av…
Bli medlem

Ansök om medlemskap

Villkor
© IAB Sverige AB - All rights reserved