Pay or Consent

Europeiska dataskyddsstyrelsen EDPB har genomfört en granskning av Consent or Pay-modeller, eller Pay or Ok-modeller, för samtycke. Det innebär att användare får ta ställning till om man antingen vill acceptera cookies eller motsvarande tekniker, eller teckna abonnemang med tjänsten man besöker.

Svenska publicister använder i stor utsträckning en modell där användare antingen får acceptera cookies eller få man göra mer specifika inställningar. Den modellen lär gå mot att användare snart får säga ”Acceptera” eller säga ”Nej till allt” direkt när de möts av alternativ, men i bland annat Tyskland och Frankrike är alternativen oftare ”Acceptera” eller ”Abonnera”.

EDPBs yttrande rör dock bara stora plattformar, de som i DSA kallas VLOPer. I yttrandet uttrycker EDPB att när användare ställs inför ett val som enbart innehåller ”Acceptera” eller ”Betala” bör detta inte ses som ett informerat samtycke. IAB Europa och flera nationella organisationer har bett EDPB att ta i beaktande den praxis som redan existerar på området.

Dela sida:
Nyheter

Relaterade nyheter

Publicerat: 2 veckor sedan

GDPR mot yttrandefriheten – vinst för personuppgiftsskyddet

I ett nyligen publicerat remissvar har Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) ställt sig positivt till starkare skydd…
Publicerat: 3 månader sedan

Ytterligare personuppgiftsincidenter till följd av användning av Meta-Pixeln

Förra året tilldelades Avanza Bank AB en sanktionsavgift från Integritetsskyddsmyndigheten (IMY), en sammanfattning av…
Publicerat: 5 månader sedan

Brott mot GDPR kan också innebära brott mot marknadsföringslagen

EU-domstolen har den 4 oktober 2024 meddelat ett intressant avgörande avseende ett tyskt apoteksföretag…
Publicerat: 6 månader sedan

ICC:s marknadsföringskod har uppdaterats

ICC, International Chamber of Commerce, lanserade den 19 september 2024 en uppdaterad marknadsföringskod. I…
Bli medlem

Ansök om medlemskap

Villkor
© IAB Sverige AB - All rights reserved