GDPR Procedurregler

Inom ramen för regelbunden översyn av GDPR sker det just nu en diskussion om att uppdatera procedurreglerna för lagen – alltså hur myndigheterna använder lagen och hur samarbeten mellan myndigheter i olika länder ser ut.

En stor stötestenen är huruvida det som kallas för one-stop-shop kommer finnas kvar, att medborgare bara behöver vända sig till myndigheter i ett land för att sköta sitt klagomål, oavsett i vilket land motparten finns i.

En annan stötesten som riskerar ha stor påverkan är förslag på en förändring av tillsynen från relativt administrativ process till en som är mer konfliktfylld, med vittnen och andra nya rättigheter för den klagande. IAB Europe har har även påpekat att man bör se till att företagens rätt att ge sitt perspektiv på klagomål behöver se lika ut över hela unionen, något som är frånvarande i vissa EU-institutioners rapporter.

Under hösten 2024 inleddes trialoger.

Frågor, tips eller funderingar kring regleringar? Hör av dig till vår Public Affairs Manager Jacob Dexe på jacob.dexe@iabsverige.se.

Dela sida:
Nyheter

Relaterade nyheter

Publicerat: 1 vecka sedan

KO förbjuder smygreklam – Bianca Ingrosso AB och Beauty Icons AB får vite på 1,5 miljoner kronor vardera

Konsumentombudsmannen (KO) förbjuder både Bianca Ingrosso AB och Beauty Icons AB att medverka till…
Publicerat: 1 månad sedan

AI-förordningen är här – därför behöver företag en AI-policy

Den 1 augusti 2024 trädde EU:s nya AI-förordning i kraft. Förordningen är den första…
Publicerat: 6 månader sedan

GDPR mot yttrandefriheten – vinst för personuppgiftsskyddet

I ett nyligen publicerat remissvar har Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) ställt sig positivt till starkare skydd…
Publicerat: 8 månader sedan

Ytterligare personuppgiftsincidenter till följd av användning av Meta-Pixeln

Förra året tilldelades Avanza Bank AB en sanktionsavgift från Integritetsskyddsmyndigheten (IMY), en sammanfattning av…
Bli medlem

Ansök om medlemskap

Villkor
© IAB Sverige AB - All rights reserved