Räckvidd: Stark tillväxt i konsumtion som täcker stora delar av befolkningen och stora delar av dygnet. Mediet som sådant möjliggör att man kan lyssna samtidigt som man gör annat, både i och utanför hemmet. Som annonsör når man effektivt en hög räckvidd med hjälp av ett fåtal aktörer.
Målgrupp: Digitalt ljud konsumeras av en bred målgrupp och växer inom alla målgruppssegment. Hög annons-räckvidd finns också i målgruppen 25-35 år som kan vara svår att nå i övriga mediekanaler. En mix av brett och nischat innehåll gör det enkelt för en annonsör att nå en specifik målgrupp eller kontext. Både via styrning på användardata och kontextuell styrning på innehåll.
Kontext: Innehållet har ofta valts aktivt av lyssnaren vilket gör kontexten specifik för varje unikt tillfälle och varje unik lyssnare, med ökat engagemang och fokus som resultat. En hög andel av lyssnandet sker via hörlurar, det ger direkt och nära kontakt med användaren. Man kan vara personlig och intim i sitt tilltal. Öron blinkar inte!
Känslor: Ljud kan framkalla känslor eller skapa stämningar med små medel. Produktion av ljud är också betydligt billigare än produktion av video vilket gör att man kan göra kvalitativa och kreativa produktioner till en bråkdel av kostnaden för videoproduktion.
Brand Safety: Ljud-annonsering levereras av få aktörer och innehållet håller generellt sett hög kvalité, miljöerna är brand safe och konsumeras av användare som aktivt valt att lyssna.