För att säkerställa att varje bidrag får rättvis bedömning är det avgörande att inskickade bidrag är välformulerade och tydligt presenterade. Beskriv er kampanj, teknologi eller plattform på ett sätt som ger en klar bild av era mål, resultat och det innovativa tänkandet bakom. Ett tydligt och strukturerat bidrag underlättar juryarbetet och ökar era chanser att sticka ut i konkurrensen. Tänk på att ett välskrivet bidrag inte bara beskriver vad ni har gjort utan även förmedlar varför det är viktigt och hur det har påverkat branschen.
Vid frågor kring bidragsinlämning eller komplettering maila Molly Olsson.
Pris
Det första bidraget kostar 2900kr. Därefter kostar resterande bidrag från samma bolag 1400 kr / styck. Ett bidrag som skickas in i flera kategorier räknas som nytt bidrag i varje kategori. Faktura skickas ut efter inskickat bidrag.
Regler
- Tävlingsbidragen ska ha förankring på svenska marknaden.
- Bidrag som är med och tävlar i IAB Mixx Awards ska ha publicerats i betalda medier eller motsvarande efter augusti 2022. Arbeten som producerats tidigare år men som också publicerats under motsvarande period kan tävla.
- Samtliga alster i kategorin ”Kampanj” och ”Årets Annonsmiljö” skall ha ett kommunikativt syfte samt ha en verklig avsändare och uppdragsgivare.
- Eventuell uppdragsgivare måste ha godkänt att bidraget skickas in till tävlingen. Om det råder tvivel kring detta förbehåller sig IAB Sverige rätten att kontrollera med uppdragsgivaren att bidraget uppfyller kraven för att delta i tävlingen. För bidrag i kategorin ”Kampanj” krävs tillstånd från både uppdragsgivare och huvudbyrå för att bidraget/bidragen ska få tävla. IAB Mixx Awards “Årets Annonsmijlö” ska vara inskickade av bolaget som äger sajten eller har uppdrag av sajten. IAB Mixx Awards “Årets bästa säljteam”, ska vara inskickat av samma bolag som tävlar i kategorin.
- Samma bolag får skicka in flera bidrag till samma kategori.
- Bidragsinlämnaren ansvarar för att tävlingsbidragen inte strider mot marknadsföringslagen, annan marknadsrättslig lagstiftning, upphovsrätt, personuppgiftslagen, branschpraxis eller etiska regler eller andra för marknadsföring eller i övrigt tillämpliga lagstiftningar.
- Bidragsinlämnaren ansvarar för eventuella överträdelser och för eventuella skadestånds- och/eller ersättningsanspråk pga brott mot lag, branschpraxis eller annat regelverk. Bidrag som inte uppfyller ovanstående krav diskvalificeras i tävlingen.
- Alla bidrag ska endast avse digitalt sammanhang. Prestationer från andra icke digitala kanaler får ej vägas in.
- Bidragsinlämnaren ger sitt tillstånd till IAB Sverige att publicera materialet på internet, i tryckta – digitala – eter – medier, i utställningar, på IAB Mixx Awards samt i samband med marknadsföring av tävlingen eller annat av IAB Sverige anordnat evenemang samt försäljning av reklamalster.
- Juryn kan i de fall tveksamhet föreligger begära ytterligare underlag från bidragsinlämnaren som styrker uppgifter som inkommit.
- En jurymedlem som har varit delaktiga i ett bidrag eller jobbar på bolaget som har skickat in bidraget kan inte rösta på detta. Här tillämpas en “jävregel”. I betygsättningen tilldelas bidraget tilldelas ett snittvärde baserat på betyget från övriga medlemmar.
- Nomineringar och vinnande bidrag kan inte överklagas så länge bidraget följer branschregler.
Sekretess: Samtliga juryledamöter skriver under ett sekretessavtal innan de påbörjar juryarbetet om att ingen information de läser i case-beskrivningarna får föras vidare. IAB publicerar inga exakta siffror utan godkännande från bidragsgivaren.