Snapshots - Mixx Awards
Här är vinnarna av Mixx Awards 2021:
Nominerade:
Keybroker och ARC: Curamando & Animal med NORNORM – Trophy Company Hunting on Digital Media
Bästa Digitala Kampanj – Direkt Respons
Mediacom med Specsavers – Specsavers nyttjar potentialen i sin förstapartsdata
Motivering: Ibland ser man inte skogen för alla träd. Vinnaren av bästa digitala kampanj – direkt respons är ett case som verkligen har hittat rätt i datasnåret. Kampanjen tar på ett kreativt sätt relevant data hela vägen in i butik. Juryn såg en kristallklar vinnare i Specsavers bidrag, när det svåra plötsligt blir enkelt – Grattis Mediacom och Specsavers!
Nominerade:
Mediekompaniet
Bauer Media – Podcast Sales Team
TikTok
Schibsted
Bästa Digitala Säljteam
Laget.se
Motivering: Med en imponerande försäljning, under utmanande omständigheter, har detta lag skapat mervärde för fler än sig själva. Medan de, trots sin storlek, arbetar aktivt med både kundnöjdhet och kompetensutveckling, skapar de samtidigt bättre förutsättningar för föreningslivet och folkhälsan. VM-94 blev det brons, men nu blev det faktiskt guld. Stort grattis till det bästa laget!
Nominerade:
PlayAd By ShowHeroes Group
Primetime
Bästa Digitala Annonsmiljö
Acast
Motivering: Vinnaren av bästa digitala annonsmiljö förstår vikten av integritet i sin balansgång mellan det redaktionella och det kommersiella. Här har vi en framåtlutad mediekanal som sätter användarens behov före kapital, vilket leder till att man faktiskt vill ta del av reklamen. Trovärdighet, kreativitet och ihärdighet leder till tydlig effekt – ett bevis på att modellen verkligen fungerar både för annonsör och användare.
Nominerade:
Acast och Bizkit Havas med Match – Match take-over: Det Skaver Dejtar & Fredagsvibe på Dejt
Reach Sweden med 3 Vänners glass
Aller Media med Multi-GYN – Ditt underliv ska inte lukta vanilj
Scream, We are era och Loudly med Loka Crush – #WeCrush
Bästa Influencer-kampanj
Splay one med We Effect och Vi-skogen – Hela sverige mot hungerpandemin
Motivering: Man brukar säga att tuffa budgetförutsättningar också kräver starka idéer. Teamet bakom den vinnande influencer-kampanjen har på ett imponerande sätt trotsat svåra förutsättningarna genom att våga ha höga ambitioner, sätta tuffa mål och visa på stort mod med ett både kreativt och innovativt genomförande. Kraften i kampanjen har lett till att en stor bredd av människor har velat delta med all sin kraft för att påverka andra att agera genom faktisk handling. Trots en tidsbegränsad kampanj har man lyckats skapa en gnista till en rörelse som mobiliserar kraften hos många människor, viljan att tillsammans påverka och förändra. Vi hoppas att vi bara sett början av ett fortsatt växande engagemang i hela Sverige!
Nominerade:
Docklin, Office Depot – Future proofing digital acquisition in the midst of the pandemic
MediaCom, Husqvarna – Husqvarna – Från information till inspiration på några månader
Vinnare Bästa Sökkampanj
PHD Media & Bayer –Dynamic pollen levels in paid search
Motivering: Vinnaren av bästa sökkampanj 2021 har lyckats möta kunden vid rätt tillfälle. Den extrema relevansen och nytänkande metoden har ökat köpkraften på en konkurrensutsatt marknad. Genom samarbete, innovation och med näsa för timing har man lyckats skapa en kampanj som når målgruppen innan den hinner nysa.
Nominerade:
Verve Group och Scream med Hövding Sverige – Hövding’s Mobility & Location OOH-campaign
Wavemaker och GroupM med L’Oréal – AI increasing media ROI for L’Oréal
Mindshare och Snapchat med Unilever – Dove #checkyourself
Mindshare och Forsman & Bodenfors med Volvo Cars – Volvo Cars – e-com launch
Bästa digitala kampanj – Innovation
Scream och Valtech Radon med RFSU – Sense me – Sounds of lust
Motivering: Med ett gediget insiktsarbete har kampanjen skapat nya kommunikationslösningar med ett gott resultat. Genom att ge användarna möjlighet att interagera har man skapat stort engagemang. Det är en lustfull kampanj som rör alla sinnen på djupet. Vem kunde tro att ljud av en V8-motor, cello och tvättmaskin skulle få igång svenskarna i sängen?
Person of the Year 2021
Mats Selling
Motivering: Mats Selling har med ett outtröttligt och långsiktigt perspektiv stöttat IAB Sveriges arbete mot att skapa hållbara lösningar i den digitala annonsmiljön. Genom sitt engagemang har han under en lång tid bevisat sitt stora driv för branschens frågor. Inte minst under det senaste årets förändringsarbete har han tagit ett stort ansvar i IAB Sveriges valberedning och visat att hjärtat för ett starkt IAB Sverige aldrig slutar slå.
Vinnare Mixx Awards 2019:
Nominerade:
Wakakuu x ELLE ICON
Aller Media med Wakakuu
Hyresgästföreningen Mot Marknadshyror
Chimney Group med Hyresgästförening
Älskade Assistent
Scream & Ruth reklambyrå med Kommunal
Det är slut nu
Scream, FWD reklambyrå & Loudly Agency med RFSU
Bästa Kampanj Direkt Respons
GB Glace Share Joy – Swisha glass till en vän sommaren 2018. Schibsted, Mindshare & ClearOn med GB Glace / Unilever
Motivering Vinnaren av Bästa kampanj-Direkt respons har uppfunnit en ny smart sömlös digital försäljningskanal för en produkt som annars sällan köps online. Juryn smälter, som en glass under årtiondets varmaste sommar, för den här kampanjen. Swish pang bom för Schibsted, Mindshare och Clearon!
Nominerade:
Leeads
Relatable
Telia
Visual Art (nu Ocean Outdoor)
Bästa Digitala Säljteam
Bonnier News Brand Studio
Motivering Vinnaren av Bästa Digitala Säljteam har med medarbetarna i fokus och med högt ställda mål lyckats på ett framåtlutat och utmanande sätt driva innovation, kompetensutveckling och försäljning, något som avspeglar sig i imponerade hög kundnöjdhet och stolthet hos medarbetarna. Bonnier News Brand Studio sticker inte bara ut nationellt utan även internationellt.
Nominerade:
Automation and Innovation driving growth
Docklin Digital med Apotek Hjärtat
Capitalizing on the worlds biggest event to drive brand awareness and increase of online sales through search engines
iProspect med Svenska spel
mSearch for OKQ8 – a collaboration between SEM and SEO
GroupM med OKQ8
Search Marketing Automation on a global scale
Mindshare powered by GroupM med SAS
Best Search Campaign
It never happens to me. Raw Digital med Europeiska ERV
Motivering Vinnaren av Best Search Campaign har med en innovativ approach samt en stark och kreativ sökstrategi lyckats med konsten att vända en produkt med lågt engagemang till att nå nya höjder. Raw Digital tillsammans med Europeiska ERV har med tydlighet visat hur ett nära samarbete mellan kund och byrå samt SEM- och SEO-avdelningarna kan skapa resultat som verkligen sticker ut.
Nominerade:
”Omniocean” – ett unikt sätt att matcha offlinedata med onlinedata
Delta Projects med Synsam
Glitter Lounge på Fashion Week
Glitter International med Patriksson Communication
Pantamera humor
Scream & Storyfire med Returpack
Janne Walk (Oddset)
Visual Art (nu Ocean Outdoor), Perfect Fools och OMD med Oddset Svenska Spel
Bästa Kampanj Innovation
The Out of Home Project Clear Channel med Prime
Motivering Vinnaren av Bästa kampanj- Innovation kombinerar enkla data på ett smart sätt. Clear Channel och Prime visar på så vis att digital utomhusreklam kan användas till att hjälpa människor som kanske inte har en normal kanal att bli nådd i. Bokstavligt talat, levererar de på ett gott syfte.
Nominerade:
Bonnier- Dagens Nyheter
Bonnier- Expressen TV
Primetime
Schibsted
Bästa Annonsmiljö
Acast
Motivering Vinnaren av Bästa Digitala Annonsmiljö värnar om balansen mellan redaktionellt och kommersiellt innehåll. Acast är en pionjär som skapat en plattform för att annonsera i en relativt brusfri miljö med högt engagemang. De har överfört en beprövad logik för dynamisk annonsering till ett nytt medieslag. I en relativt ung bransch har de satt ramarna för vad som är bra annonsering både från ett mediekonsumtions- och annonsperspektiv.
Nominerade:
Polismyndigheten satsar på Influencer Marketing
Cure Media med Polismyndigheten
Besöksrekord på Tekniska Museet med Theoz
Hear Mediabyrå med Tekniska Museet
Samsung X-mas Oldfluencer @byladysilver
Samsung & Socialminds
Pantamera humor
Scream & Storyfire med Returpack
Bästa Influencer-kampanj
Fotbollstuben. Splay One med Intersport
Motivering Vinnaren av Bästa Influencer-kampanj sätter med sin lösning en standard som kan verka som inspiration för hela branschen. Det givna sättet att kombinera kanal, innehåll och influencer är nyskapande och rätt strategi för att nå målgruppen på deras villkor. Istället för att pusha ut budskapet har Splay One med Intersport valt ett format som målgruppen väljer att följa. De har vågat arbeta uthålligt med ett långsiktigt koncept, vilket har lett till ett resultat långt över satta mål.
IAB Person of the Year
Rikard Bildsten, AppNexus
Motivering Under åren har han bidragit med stor professionalism i branschens viktiga frågor utanför sin egen sfär som i IAB’s task force-arbete och certifieringskurser. Hans fokus har alltid varit att fortsätta utbilda och utveckla vår bransch på ett pedagogiskt sätt. Med stort engagemang och noggrannhet han varit med och drivit frågor inom bland annat Programmatic under många år.
Vinnare Mixx Awards 2018:
Nominerade:
Dentsu Aegis/Amnet/iProspect med Coop Med Mera
Growth Hackers Sthlm med Halebop Locall
Mindshare/Nyheter24/Splay med Unilever – Knorr
PHD/Ruth med Läkare utan gränser
Quisma med SF Anytime
Bästa Kampanj Direkt Respons
QUISMA MED SF ANYTIME
Motivering Vinnaren av årets Bästa Digitala kampanj- Direkt Respons inspirerar genom att koppla ihop teknologi och en datadriven strategi på riktigt. Quisma med SF anytime “Goodbye Media Planning; Hello Audience Planning” visar hur man på ett unikt sätt kombinerat första-, andra-, och tredje-parts data och genom smart användande av personas skapat relevans i alla kontaktytor. Resultatet är en kampanj som tripplat försäljningen och halverat kostnaderna.
Nominerade:
OMD/Change the Agency med Skanska Nya Hem
Precis Digital med Gant
Scream/Edelman Deportivo med IQ Initiativet
Universal Music & Brands med Returpack
Visual Art (nu Ocean Outdoor)/Wavemaker med Halebop
Bästa Kampanj Innovation
VISUAL ART OCH WAVEMAKER MED HALEBOP FÖRSENINGSSURF
Motivering Vinnaren av årets Bästa Digitala kampanj- Innovation hittade rakt in i målgruppen genom att gå utanför de vanliga medielösningar med en personlig kampanj i det offentliga rummet. Kampanjen är kreativ, spetsig och relevant och visar även på innovativ användning av data. Genom att skapa en nytta för målgruppen när den som mest av allt behöver den fick Visual art och wavemaker ”Att göra förseningar till något bra!” välförtjänt kärlek och buzz.
Nominerade:
KIT
Leeads
Quantcast
Spotify
Visual Art (nu Ocean Outdoor)
Bästa Digitala Säljteam
QUANTCAST
Motivering Årets vinnare av Bästa Digitala Säljteam har redan skördat stora framgångar och fortsätter att ta rejäla kliv framåt.
Genom en gedigen plan för vidareutveckling av sin personal och goda resultat har många kunder valt att öka sina kampanjbudgetar. Quantcast har ökat omsättningen i 30 månader på raken och framförallt vunnit många nya kunders förtroende. Värt att nämna är säljteamets korta svarstider som uppskattas av många.
Nominerade:
Nominerade
Acast
Expressen
MTG
Schibsted
Spotify
Bästa Digitala Annonsmiljö
SCHIBSTEDT MEDIA GROUP
Motivering Årets vinnare av Bästa Digitala Annonsmiljö har sett resultatet av ett långsiktigt arbete där man fokuserat på grundorsakerna istället för att behandla symptomen. Med hjälp av tvärfunktionellt arbete har Schibsted Media Group på nya innovativa sätt inte bara löst problem och utmaningar, utan också affärsutvecklat och skapat nya lösningar. Allt utifrån fokus på användaren och deras beteende och behov.
Nominerade:
Creuna med Libresse
Mindshare/Made to order med Stadium
Mindshare/Nyheter24/Splay med Unilever
Mindshare med AMF
Splay med Aco Spotless
Bästa Influencer-kampanj
SPLAY MED ACO SPOTLESS
Motivering Årets vinnare av Bästa Influencer-kampanj har skapat en produktnära kampanj med ett fenomenalt utfall och har prioriterat ett långsiktigt ambassadörskap med ett brett urval av engagerade influencers som känns inkluderande och autentisk. Splay med ACO Spotless “ACO Spotless” visar även prov på långsiktighet och kostnadseffektivitet.
Nominerade:
iProspect med Elgiganten
Precis Digital med Daniel Wellington
Raw Digital med Best of Brands
Tre Kronor Media med SAS
Best Search Campaign
iPROSPECT MED ELGIGANTEN
Motivering Med automatisering och kundupplevelsen i centrum har iProspect med Elgiganten “Elgiganten – Increase business value through automation” genom nyttjande av nya verktyg på ett bra sätt lyckats ta söket till nya nivåer avseende effektivitet och lönsamhet.
IAB Person of the Year
DAVID BJÖRK, MEDIACOM
Motivering Under åren har David bidragit till god gruppdynamik i task force, agerat tålmodigt och passionerat för branschens viktiga frågor som vast-standard, mätningar, betalningsmodeller, fraud och effekt mm. Davids fokus har alltid varit att fortsätta utbilda om och utveckla kanalen. Med stort engagemang och humor har han varit med och drivit online video framåt via IAB’s task force under många år och de senaste två i rollen som ordförande.
Vinnare Mixx Awards 2017:
Nominerade:
Cadreon: Apotek Hjärtat, Curamando: SBAB, Mindshare: Unilever, Quisma: Apotek Hjärtat
Bästa Kampanj Direkt Respons
STARCOM & MAX HAMBURGARE
Motivering Att vara tidsenlig och human lönar sig. I en föränderlig värld där vi dagligen brottas med fördomar, oroliga vindar och falska nyheter så är det viktigt att vara juste! Starcom och Max Hamburgare har visat att det går att kombinera sunda värderingar med fantastiska resultat. Så förutom att kampanjmålen överträffades med 100%, bidrog årets vinnare till att göra världen lite vänligare. Om fler företag gjorde samma sak så är vi övertygade om att vi går emot en ljusare framtid!
Nominerade:
Actionist: Biolabbet, Carat: Arla, Splay: Intersport, Spotify: Kent
Bästa Kampanj Innovation
CLUTCH ENTERTAINMENT OCH SONY MUSIC MED SCREAM
Motivering Förutom en genuin kunskap om målgruppen samt en fingertoppskänsla kring produktens egenskaper lyckades Clutch Entertainment och Sony Music Sweden kombinera ett flertal nytänkande redskap för att nå framgång. Det visar inte bara nyfikenheten i att ligga i framkant utan även en genuin kompetens om hur de olika delarnas egenskaper bilder ett framgångsrikt koncept! Innovation som skapade fantastiska resultat!
Nominerade:
Acast, Quantcast, TV4, United Influencers
Bästa Digitala Säljteam
VISUAL ART
Motivering Årets Digitala Säljteam har ett DNA som genomsyras av utmanar- och transformationsgener.
Visual Art driver och utvecklar en traditionell bransch med hjälp av den senaste tekniken, på ett datadrivet sätt maximerar de effekten av kundernas kampanjer. Årets vinnare levererar högsta resultat utifrån tillväxt, resultat och kundnöjdhet. Dessutom är man enligt de anställda en innovativ, kreativ och lärande arbetsplats.
Nominerade:
Metro Mode, Schibsted, TV4
Bästa Annonsmiljö
MTG
Motivering Årets vinnare av Bästa Digitala Annonsmiljö har både annonsören och besökaren i ett starkt fokus. Med hög teknisk kompetens levererar MTG en bra upplevelse i alla plattformar. Med en tydlig strategi mot Adblockers var de först ut av videoaktörerna att bli certifierad enligt Annonsvänligt Sverige.
IAB Person of the Year
Dilem Güler
Motivering Med passion, engagemang och professionalism har hon lett flera viktiga task forces inom IAB Sverige som Display, Viewability och nu Digitala Annonsaffären. Hon har alltid stort fokus och tydlighet i att leverera resultat i form av verktyg som förenklar vardagen i det digitala eko-systemet. Hon har en betydande del i IAB Sveriges utveckling och arbete genom att driva viktiga frågor för branschen. För det vill IAB Sveriges styrelse ge utmärkelsen ”Person of the Year” 2017 till Dilem Güler.
Vinnare Mixx Awards 2016:
Nominerade:
Omni Screen Interaction/Fotbollskanalen Spotify SvD
Bästa Annonsmiljö
ACAST
Motivering Årets vinnare av Bästa Digitala Annonsmiljö levererar en upplevelse i världsklass till både användare och annonsörer. Innehåll, design, funktion och teknisk leverans skapar tillsammans en sömlös upplevelse som sätter en ny standard på den svenska marknaden.
Nominerade:
Prisjakt Quantcast Schibsted Local Team SvD
Bästa Digitala Säljteam
WIDESPACE
Motivering Årets vinnare av Bästa Digitala Säljteam går till ett bolag som påvisat genomgående höga resultat på alla uppställda kriterier. De har varit lyhörda och fångat upp önskemål och behov från marknaden. Behov som snabbt förts över till produktutveckling, där innovation varit ett tongivande element. Resultatet har inte minst kunnat påvisas genom extremt nöjda kunder.
Nominerade:
Bonnier News-Motorklubben/Försvarsmakten, Mediacom-Gillette, OMD-Pierre Robert, OMD-McDonald´s Maestro Classic
Bästa Kampanj Branding
STARCOM MED SVENSKA KYRKAN
Motivering Årets vinnare av Bästa Kampanj Branding har med stor kreativitet och teknisk höjd levererat en innovativ kampanj som väckt starkt engagemang både inom och utanför Sveriges gränser. Baserat på en stark och allmänmänsklig insikt har man tagit fram en idé som genom ett innovativt användande av modern digital teknik och sociala medier fått stor genomslagskraft. Vinnaren har använt digital kommunikation för att föra människor närmare varandra och har gjort ett av världens äldsta varumärken tillgängligt för många fler.
Nominerade:
Mediacom-Jotex, Starcom-Vimla, Scream-Gotlandsnus/Qvitt, OMD-EFI
Bästa Kampanj Direct Respons
ABAKUS MED IF SKADEFÖRSÄKRINGAR
Motivering Årets vinnare av Bästa Kampanj Direct Respons har genom ett nytt grepp lyckats öka intresset för bolagets varumärke och produkter. På ett framgångsrikt sätt har de fått liv i en förbrukad DR form, e-post, och gjort kanalen hyperrelevant. Från ett fokus på produkt och pris till att erbjuda innehåll och tips i förebyggande syfte har de förbättrat lönsamheten och engagerat den annars för dem svåra men viktiga yngre målgruppen.
Vinnare Mixx Awards 2015:
Nominerade:
HD Sydsvenskan, MSN (Nya), Omni, OS på Viaplay
Bästa Annonsmiljö
OMNI
Motivering Motivering Vinnaren arbetar med helheten och har med sin genomarbetade sajt mejslat fram lösningen med användarna i fokus. Man har kundanpassat sitt erbjudande med ett innovativt anslag och har en plattform av världsklass som är väl anpassad till hur de flesta människor konsumerar nyheter idag – på mobilen. Omni tar ansvar för helhet.
Nominerade:
Microsoft, Spotify, Widespace, Unruly
Bästa Digitala Säljteam
UNRULY
Motivering Vinnaren har ett säljteam som är nyskapande och erbjuder unika lösningar till kunden. Säljteamet har en unik framtoning, stor lekfullhet i sitt säljarbete samtidigt som kvalitet står i fokus. Juryn anser att Unruly ligger i tiden när TV-pengar flyttar online.
Nominerade:
McDonald’s Fruit Match, DDB/OMD, Sluta Rattsurfa – Transportstyrelsen,, HowCom/Blomquist & Co, Transparent Banking – Nordnet, Fortune
Bästa Kampanj Branding
HOWCOM / BLOMQUIST & CO
Motivering Vinnaren har med både hög kreativitet och effektivitet nått ut med ett tråkigt ämne men med humor gjort det intressant. Att dessutom ta fram och få ett nytt begrepp etablerat för ett beteende som också blivit vedertaget är ett tydligt kvitto på framgång. Med multikanalstrategi i digitala kanaler och med extremt utfall har kampanjen paradoxalt nog lyckats i just de kanaler den vänder sig mot, men endast i den givna situationen ”Sluta Rattsurfa”!
Nominerade:
Barncancerfonden Blogg Battle, AdoreYou/Bonnier Tidskrifter/IUM, Consumer Journey – Halebop, Quisma, True Behaviour Targeting – ASUS, PHD Sweden
Bästa Kampanj Direct Respons
HALEBOP MED QUISMA
Motivering Vinnaren visar på ett väl genomfört och genomtänkt arbetssätt i en kombination med avancerad teknik. Kampanjen visar på hur big data kan användas för att sänka medieinvesteringarna och samtidigt öka försäljning
Vinnare Mixx Awards 2014:
Nominerade:
Bonnier Tidskrifter, DI.se. TV4
Bästa annonsmiljö
DI.SE
Motivering Med en väletablerad och över tid älskad och populär sajt som under lång tid varit ett självklart alternativ för annonsörer som förväntar sig ROI och pålitliga leveranser.
Med kreativa lösningar samt målgrupps-anpassade och optimerade placeringar levererar sajten förväntat resultat oavsett kanal. Sajten har dessutom och tack vara detta lyckats bi-behålla en föredömligt stabil och välmotiverad hög prisbild jämfört med marknadsgenomsnittet.
Nominerade:
Bonnier Tidskrifter, Mediekompaniet, Widespace
Bästa Digitala Säljteam
Bonnier Tidskrifter
Motivering Företaget har det senaste året dragit in som en virvelvind över det digitala medielandskapet. Säljteamet har genom ett flexibelt, genomtänkt och för kunden skräddarsytt paket gjort det möjligt att erbjuda kunden en levande magasinmiljö online med möjlighet att mäta, optimera och även målgruppsanpassa. Utveckling, kundnöjdhet/affärsnytta, har varit motorn för säljteamet som läst av kundernas behov och säkerställt att detta sprids vidare inom företaget. Grattis Bonnier Tidskrifter
Nominerade:
MediaCom med Tele 2, Bredband 4G, MediaCom med Gilette Venus, Mindshare med Ben & Jerry
Bästa Kampanj Branding
MEDIACOM – BREDBAND 4G – TELE 2
Motivering I Tele2 4G kampanjen har de lyckats göraTele2´s 4G produkt relevant genom att använda djup konsumentinsikt, kreativ höjd och unik mobilteknologi. Genom att använda själva produkten har de lyckats med att presentera kampanjen i rätt ögonblick, för rätt målgrupp och på rätt plats. Utöver det, så har de lyckats driva varumärkeseffekt och försäljning till en lägre kostnad. Det är inte varje dag en marknadsförare lyckas med det! Grattis Mediacom och Tele2!
Nominerade:
MediaCom & Quisma med Hifi Klubben, OMD med McDonald’s App, Phd med Viasat Always On
Bästa Kampanj Direct Response
OMD – MCDONALD´S APP
Motivering De har visat att det går att navigera kunder rätt i en digital djungel. Genom att analysera beteende och data har ni ökat kundnyttan för restaurangbesökare genom en sökstrategi. Kampanjen och första priset bekräftar att McDonald’s är ett föredöme när det gäller att implementera en ”mobile first” strategi. Grattis OMD och McDonald’s!