Rapporter och studier

Här har vi samlat rapporter, studier och fakta som är användbar för dig som vill fördjupa dina kunskaper.

I studien The Moments of Truth, i samarbete mellan Posterscope, CC och JCD i UK, har man, bland annat, kommit fram till att om man adderar någon typ av data i sin kommunikation, för mer relevans, ökar effekten med hela 16% jämfört med ”vanliga” DOOH kampanjer. Studien har gjorts i 3 olika delar; Neuroscience (mätt hjärnresponsen), Ögonrörelse studie samt Försäljningsdata. Kontextuellt relevant DOOH ökar kampanjeffekten med 17%.​ Bland annat går observationstiden upp och försäljningseffekterna ökar.

Källor:


Digital utomhus engagerar konsumenter och driver fram action som konvertering, besök till hemsida, söka efter mer information, scanna QR-koder och besök i butik


Dynamiskt innehåll som är kontextuellt anpassat är mer intressant för mottagaren än generiskt innehåll. Det kan vara att genom datastyrning t.ex. anpassa annonsbudskap till tid, plats, nyheter, händelser, väder och säsong. En styrka hos digital utomhus.

Källa: Out of Home Consumer Survey (OCS), Dentsu Data Labs och Clear Channel Sverige 2019.

Observationen ökar i de yngre målgrupperna när Play (DOOH) kombineras med klassisk utomhus.

Clear Channel Sverige: Från resultaten av våra kampanjmätningar som har gjorts mellan 2011 och 2020 (ca 1900 st) kan vi se att obervationen, om vi bryter ut den unga målgruppen (16-25 år), faktiskt ökar när Adshel (klassisk utomhus) kombineras med Play (DOOH). Vi ser ingen skillnad mellan kvinnor och män och heller inte bland personer över 26 år, men däremot kan det skilja i olika branscher.

Källa: Demoskop Clear Channel Sverige mätningar gjorda 2011-2020.

Positiva effekten ökar med DOOH i utomhusmediemixen.

Kampanjer som går på Play får i genomsnitt högre positiv effekt än kampanjer som enbart går på Adshel. ​Det gäller nästan alla effektmått vi mäter och framför allt är playkampanjer (DOOH) bättre på att driva trafik online. (Positiva effekter: Mer positiv till varumärket, intresserad av att köpa produkten, engagerad i ämnet som tas upp, vill ha mer information, besökt hemsida/sökt info online, köpt produkten).

Källa: Clear Channel Sverige Demoskop mätningar gjorda 2011-2020.

Dela sida:
Nyheter

Relaterade nyheter

Publicerat: 2 år sedan

Explosionsartad ökning för digital marknadsföring

Den europeiska marknaden för digital reklam ökade med över 30 % under 2021 till…
Bli medlem

Ansök om medlemskap

Villkor
© IAB Sverige AB - All rights reserved