Programmatic

Varför växer programmatiska DOOH-köp?

Tekniken för digital ad serving har under de senaste åren utvecklats till en plattform som på ett bra sätt kan stödja DOOH kampanjer. Tekniken ger både köpare och säljare möjligheter för standardisering och cross-network rapportering som är centraliserade i online dashboards.

Digital Ad Serving erbjuder kreativa och datastyrda lösningar

Digital ad serving teknik erbjuder möjlighet för kreativa och datastyrda lösningar av DOOH kampanjer, vilket gör strategin för kampanjerna enklare att integrera i sin mediemix. Out-of-home format såsom traditionella skyltar eller platsbaserade format kan kapitalisera på en datadriven strategi som liknar big-data strategier som idag används för digital marknadsföring. Varumärken får möjlighet att aktivera dynamiska lösningar som genererar relevanta annonser baserat på variabler som; tid på dygnet, plats och/eller event i närheten, vilket öppnar för möjligheten att synkronisera DOOH kampanjer med andra marknadsföringskanaler i realtid, som exempelvis hyperlocal targeting i mobilen.

Nya sätt att köpa outdoor-kampanjer har börjat ta fart och kan enklare integreras i mediemixen. Programmatiska köp genom Automated guaranteed eller Real-time bidding gör det lättare för varumärken att planera och köpa DOOH för sina kunder tillsammans med TV, mobil och online-medier.

Dynamiska och cross-channel strategier samt programmatiska köp för DOOH är i sin relativa linda, men det växer snabbt då både köpare och säljare i Skandinavien visar ett stort intresse för att hitta nya möjligheter och lösningar. Nya europeiska multi-screen kampanjer är beroende av sådana lösningar för att kunna skala upp DOOH.

5 framtida trender i DOOH och Hur du får ut det mesta av dom

Digital out-of-home förvandlar vår utomhusmiljö genom utomhusreklam – och framtiden ser ljus ut för detta transformation mediet.
Flera mediebyråer både i Sverige, och på den amerikanska och brittiska marknaden har i olika rapporter uttalat sig om att de ser en stor tillväxtpotential närmsta åren och kanske en av de digitala kanalerna som kommer att ha störst tillväxt. En tillväxt som drivs av en snabb expansion av DOOH, ny teknik, innovativa och kreativitet som lyfter mediets styrkor.
I takt med mediet blir mer etablerat har vi identifierat några områden där vi förväntar oss att se den största tillväxtpotentialen, från mer visuella, dynamiska till interaktiva installationer. Vi har valt ut att belysa vad man ska tänka på för att få ut det yttersta av DOOH-annonsering.

Spridning till fler skärmar på flera platser

DOOH genomgår en snabb expansion med bättre och mer kostnadseffektiv displayteknik och möjligheten till en programmatisk marknadsplats. Nya platser betyder också nya format – framtida expansion sägs innehålla en full-motion-skärm. Med den ständiga utvecklingen av reklammöjligheter kommer vikten av att sticka ut från bakgrundsbruset att vara viktigare än någonsin.

Integration till fler skärmar på flera platser

Världen blir allt mer uppkopplad och sammankopplad, och DOOH är inget undantag. Varje dag blir nya datakällor tillgängliga, vilket möjliggör skapandet av mer kontextuellt relevant kommunikation. Ny teknik gör det möjligt för DOOH att integrera mer effektivt med andra plattformar, till exempel mobil. Exempelvis kampanjer med integrerat mobilt ljudinnehåll med DOOH-installationer med skräddarsydda målsidor. Där Bluetooth-energisignaler är inställda på att vara en spelväxlare, så att DOOH kan leverera aktuella och riktade meddelanden som är direkt kopplade till DOOH-annonsmaterial.
Tänk inte på DOOH och mobil som separata kanaler. De två är nära kopplade och måste närma sig utifrån hur de kompletterar varandra.

Infrastruktur: att göra smarta städer smartare

När DOOH använder sig av profileringsteknik blir det mer integrerat i den utvecklande digitala infrastrukturen som våra smarta städer erbjuder. Vi börjar redan se detta ske; Digitala platser, kopplade till Wi-Fi, utrustad med ansiktsigenkänning som erbjuder anslutning för den mobila publiken. Ett exempel på det är inbyggd laddning av enheter och en tablett som ger åtkomst till lokala kartor och andra intressanta platser eller tidningskiosker som uppgraderas med DOOH-pekskärmar, som erbjuder digital självbetjäning, till evenemangs- och biljettförsäljning och laddningsenheter.
Eftersom DOOH blir vanligare och närvarande i smarta städer, bör annonsörer överväga hur man producerar innehåll som verkligen är användbart. Oavsett om de använder sig av de funktioner som integrerade DOOH-installationer för förbipasserande eller kombinerar dataströmmar för att producera varumärkesmeddelanden som är direkt relevanta, så finns det en mängd möjligheter.

Erkännande från identifiering till känslor

Digitala skärmar har blivit allt effektivare för att identifiera publiken de senaste åren med tekniker som genusigenkänning, blickfrekvens och fordonsigenkänning något som möjliggör mer exakt riktade budskap.
Tekniken blir nyanserad med ny teknik som inkluderar känslomärkning som kommer in på marknaden. Tekniken finns redan i liten skala; Xbox One-spelkonsolens Kinect-sensor kan spåra ansiktsuttryck och även förändringar i hjärtfrekvensen. Inom en framtid kommer humörmedvetna DOOH-skärmar att kunna annonsera till människor baserat på deras känslomässiga tillstånd. Tänk dig på lång sikt. Anonymiserade, icke-påträngande data som samlats in från känd teknik utgör inte bara ryggraden för din nuvarande kampanj – det är nyckeln till att förstå de trender som kommer att stödja framtida kampanjer.

Hd-bilder och interaktivitet

Skärmar med högre upplösning och teknologier, transparenta skärmar, kvanta och HDR öppnar nya möjligheter för DOOH, vilket möjliggör ljusare färger, bredare betraktningsvinklar och sömlös integrering med omgivande miljö. Med fiberanslutning kan levande innehåll streamas till skärmar över hela världen och interaktiva teknologier som pekskärmar och gestigenkänning är inställda för att ge en ny nivå till DOOH. Avancerad gestkännande är precis runt hörnet, med Microsofts Handpose-mjukvaruuppsättning för att ge noggrann handspårning – inklusive fingerspårning – från ett avstånd. Allt detta lägger till en framtid av interaktiva skärmar som gör att konsumenten kan engagera sig med innehåll på en djupare nivå.

Självklart kommer all utveckling baseras på vad konsumenten uppskattar och ser som något som tillför i vardagen.

Dela sida:

Guide to Programmatic Out of Home Advertising

Den 12 november 2020 släppte IAB Europe sin Guide för Programmatisk DOOH-reklam. Syftet med guiden är att skapa medvetenhet för denna innovativa kanal. Guiden undersöker styrkorna och möjligheterna kring DOOH i Europa, delar bästa praxis och överväganden kring mätning och kreativitet för lyckade kampanjer.

Ladda ner
Nyheter

Relaterade nyheter

Publicerat: 2 år sedan

Explosionsartad ökning för digital marknadsföring

Den europeiska marknaden för digital reklam ökade med över 30 % under 2021 till…
Bli medlem

Ansök om medlemskap

Villkor
© IAB Sverige AB - All rights reserved