XPENG
Om kampanjen:
- Kampanjperiod: 2023
- Mediehus: Ocean Outdoor och ClearChannel
XPENG tog sin marknadsföring till nästa nivå genom att köra en 3D-animerad annons på digitala utomhustavlor, helt programmatiskt. Denna innovativa strategi fångade uppmärksamheten hos förbipasserande på ett unikt och minnesvärt sätt. Genom att utnyttja den senaste tekniken och kreativiteten kunde XPENG skapa en imponerande och engagerande kampanj som stod ut från mängden.
Coca Cola-Fields DK 2023
- Kampanjperiod: 2023
- Mediehus: Ocean Outdoor
Om kampanjen:
Ocean Denmark created an amazing campaign for Coca Cola in the Fields Shopping centre
TV4 - Masked Singer
- Kampanjperiod: Våren 2023
- Mediehus: Ocean Outdoor
Om kampanjen:
Av med masken! Av med masken!” Så brukar det låta på Masked Singer, ett av Sveriges mest populära underhållningsprogram.
Men i det här fallet ville vi vända på det och ge vår engagerade publik en möjlighet att leva sig in i programmet som aldrig förr! På med masken…
TV4 var först ut att testa “[AR]DOOH” ett nytt AR-format som fanns tillgängligt hos Mall of Scandinavia i Stockholm. Där gjorde vi det genom AR möjligt för förbipasserande och ditresande att virtuellt ta på sig sina favoritmasker. Detta kombinerades även med en nationell DOOH-räckvidsskampanj.
Disney+ – Obi-Wan Kenobi
- Kampanjperiod: Vår 2022
- Mediehus: Clear Channel
Om kampanjen:
Finns det något bättre sätt att fira lanseringen av Obi-Wan Kenobi på Disney+ än genom att dominera hela tunnelbanan? Disney+ massiva lansering inkluderade allt från klassiska ytor, digitala skyltar, helfoliering och givetvis något självklart för fansen: hologram.
Disney+ tog över scenen inför lanseringen av sin nya serie Obi-Wan Kenobi med premiär 27 maj. Varumärket gick massivt ut över hela landet från måndag 23 maj för att skapa hög uppmärksamhet runt serien. I tillägg till klassiska material valde Disney+ digitalt format över hela landet, foliering på tunnelbanestationer i Stockholm och passande för serien; givetvis hologram. Förutom Obi-Wan Kenobi får Star Wars-fansen träffa Darth Vader i serien och se en ikonisk returmatch mellan jedimästaren och hans lärling, något kampanjen ger vissa hint om.
Netflix
- Kampanjperiod: Vår 2022
- Mediehus: Clear Channel
Om kampanjen:
Netflix förebådade ankomsten av den nya säsongen av Stranger Things med en imponerande och massiv out-of-home-kampanj, med allt från 3D och AR till stora projiceringar. The Upside Down är den kampanj som kombinerat flest olika kreativa, nya och trendiga sätt att fånga publikens uppmärksamhet och gillande. Kampanjen bestod av hela fem olika moment och tog plats i Sverige i slutet av maj 2022.
Netflix säkrade uppmärksamhet genom en Station Domination på Östermalstorg där de folierade uppgången mot Stureplan och även hade alla klassiska format. Rulltrappsskyltarna var mycket populära (såpass att skyltarna behövde fyllas på flera gånger under kampanjperioden). På samma station gjordes en 3D/Anamorfisk digital spot 100% på en billboard där man fick intryck av att varelsen från The Upside Down tar sig ut genom portalen. På pendeltågsstationen Odenplan och Slussen användes AR (Augmented Reality) till att ”vända världen upp och ner”, så att man fick ett intryck av att tågen kom in från taket och att människor gick i taket. Ett filter användes som gav känslan av miljön som råder i det parallella universum som Stranger Things handlar om. Den 25 maj kulminerade kampanjen med en projicering på stora väggen vid Medborgarplatsen i samspel med den digitala ytan på samma plats. Publiken fick se en fyra minuter lång spelning från kl 22:30. Tidpunkten var noggrant utvald, då det var löningsdag med ledigt dagen efter (Kristi himmelsfärd). Att det även var varmt och soligt bidrog till att det var karnevalsstämning på platsen, perfekt för en lansering av Stranger Things nyaste säsong. I tillägg till projicering på väggen hade de en ljusshow under trädet framför väggen samt ljud, vilket bidrog till en magisk visning.
Pepsi
- Mediehus: OMD
- Produktion utomhus: Havelle
Vattenfall vindkraftverk
- Mediehus: OMD
- Reklambyrå: Forsman & Bodenfors
- Produktion utomhus: Havelle
Om kampanjen:
Vattenfall ljuddusch
- Mediehus: JCDecaux
- Reklambyrå: NordDDB
- Produktion utomhus: Havelle
Om kampanjen:
Nordiska Kompaniet (NK)
- Mediehus: Scream Mediabyrå
- Reklambyrå: Garbergs
- Produktion utomhus: Havelle
Om kampanjen:
Fanta
- Mediehus: Clear Channel
- Kampanjperiod: Höst 2021
Om kampanjen:
Vinter & Barnfonden
- Mediehus: Ocean Outdoor
Om kampanjen:
Friends
- Mediehus: Ocean Outdoor
Om kampanjen:
Ibland är det inte genom ny innovativ teknik, som en kampanj sticker ut i mediabruset utan att istället nyttja dess fysiska form och dess faktiska placering. Ett exempel är att använda ett mediaformat som rent visuellt påminner om en smartphone, såsom en stående DOOH-yta och på den skjuta ut autentiska notiser ovanpå traditionella reklambudskap på ett sätt som upplevs påträngande, stort och nära nå ut med ett viktigt budskap. Man återskapar helt enkelt känslan av en pushnotis på en smartphone.
I kampanjen för Friends, som startade i samband med sommarlovet, så visades i stället för vanliga reklambudskap autentiska notiser från mobbade barns mobiltelefoner på över 2 000 av Ocean Outdoors digitala skärmar. Det för att visa att även om sommarlovet hade börjat så upphör inte mobbningen för utsatta barn i vårt digitala samhälle. Några av de meningar som gick att läsa på skärmarna löd: ”Om du anmäler bilderna jag lagt upp på dig kommer du dö”, “Vi filmade dig i omklädningsrummet haha nu kan hela klassen se på Snap” och ”Hur kan man vilja lägga ut bilder på sig själv när man är så ful som du är?”.
Kampanjen pågick runtom i Sverige syntes på 2 042 digitala skärmar i 96 köpcentrum, 32 centralstationer, 15 flygplatser, 370 butiker och förstås i gatumiljö. En kampanj som hade stor genomslagskraft och satte ljus på ett problem som många barn och ungdomar bär på i tysthet. Nu för första gången fick vuxna en klar och tydlig bild över hur utspritt nätmobbningen är.