Disney+ – Obi-Wan Kenobi
- Kampanjperiod: Vår 2022
- Mediehus: Clear Channel
Om kampanjen:
Finns det något bättre sätt att fira lanseringen av Obi-Wan Kenobi på Disney+ än genom att dominera hela tunnelbanan? Disney+ massiva lansering inkluderade allt från klassiska ytor, digitala skyltar, helfoliering och givetvis något självklart för fansen: hologram.
Disney+ tog över scenen inför lanseringen av sin nya serie Obi-Wan Kenobi med premiär 27 maj. Varumärket gick massivt ut över hela landet från måndag 23 maj för att skapa hög uppmärksamhet runt serien. I tillägg till klassiska material valde Disney+ digitalt format över hela landet, foliering på tunnelbanestationer i Stockholm och passande för serien; givetvis hologram. Förutom Obi-Wan Kenobi får Star Wars-fansen träffa Darth Vader i serien och se en ikonisk returmatch mellan jedimästaren och hans lärling, något kampanjen ger vissa hint om.
Netflix
- Kampanjperiod: Vår 2022
- Mediehus: Clear Channel
Om kampanjen:
Netflix förebådade ankomsten av den nya säsongen av Stranger Things med en imponerande och massiv out-of-home-kampanj, med allt från 3D och AR till stora projiceringar. The Upside Down är den kampanj som kombinerat flest olika kreativa, nya och trendiga sätt att fånga publikens uppmärksamhet och gillande. Kampanjen bestod av hela fem olika moment och tog plats i Sverige i slutet av maj 2022.
Netflix säkrade uppmärksamhet genom en Station Domination på Östermalstorg där de folierade uppgången mot Stureplan och även hade alla klassiska format. Rulltrappsskyltarna var mycket populära (såpass att skyltarna behövde fyllas på flera gånger under kampanjperioden). På samma station gjordes en 3D/Anamorfisk digital spot 100% på en billboard där man fick intryck av att varelsen från The Upside Down tar sig ut genom portalen. På pendeltågsstationen Odenplan och Slussen användes AR (Augmented Reality) till att ”vända världen upp och ner”, så att man fick ett intryck av att tågen kom in från taket och att människor gick i taket. Ett filter användes som gav känslan av miljön som råder i det parallella universum som Stranger Things handlar om. Den 25 maj kulminerade kampanjen med en projicering på stora väggen vid Medborgarplatsen i samspel med den digitala ytan på samma plats. Publiken fick se en fyra minuter lång spelning från kl 22:30. Tidpunkten var noggrant utvald, då det var löningsdag med ledigt dagen efter (Kristi himmelsfärd). Att det även var varmt och soligt bidrog till att det var karnevalsstämning på platsen, perfekt för en lansering av Stranger Things nyaste säsong. I tillägg till projicering på väggen hade de en ljusshow under trädet framför väggen samt ljud, vilket bidrog till en magisk visning.
Pepsi
- Mediehus: OMD
- Produktion utomhus: Havelle
Vattenfall vindkraftverk
- Mediehus: OMD
- Reklambyrå: Forsman & Bodenfors
- Produktion utomhus: Havelle
Om kampanjen:
Vattenfall ljuddusch
- Mediehus: JCDecaux
- Reklambyrå: NordDDB
- Produktion utomhus: Havelle
Om kampanjen:
Nordiska Kompaniet (NK)
- Mediehus: Scream Mediabyrå
- Reklambyrå: Garbergs
- Produktion utomhus: Havelle
Om kampanjen:
Fanta
- Mediehus: Clear Channel
- Kampanjperiod: Höst 2021
Om kampanjen:
Vinter & Barnfonden
- Mediehus: Ocean Outdoor
Om kampanjen:
Friends
- Mediehus: Ocean Outdoor
Om kampanjen:
Ibland är det inte genom ny innovativ teknik, som en kampanj sticker ut i mediabruset utan att istället nyttja dess fysiska form och dess faktiska placering. Ett exempel är att använda ett mediaformat som rent visuellt påminner om en smartphone, såsom en stående DOOH-yta och på den skjuta ut autentiska notiser ovanpå traditionella reklambudskap på ett sätt som upplevs påträngande, stort och nära nå ut med ett viktigt budskap. Man återskapar helt enkelt känslan av en pushnotis på en smartphone.
I kampanjen för Friends, som startade i samband med sommarlovet, så visades i stället för vanliga reklambudskap autentiska notiser från mobbade barns mobiltelefoner på över 2 000 av Ocean Outdoors digitala skärmar. Det för att visa att även om sommarlovet hade börjat så upphör inte mobbningen för utsatta barn i vårt digitala samhälle. Några av de meningar som gick att läsa på skärmarna löd: ”Om du anmäler bilderna jag lagt upp på dig kommer du dö”, “Vi filmade dig i omklädningsrummet haha nu kan hela klassen se på Snap” och ”Hur kan man vilja lägga ut bilder på sig själv när man är så ful som du är?”.
Kampanjen pågick runtom i Sverige syntes på 2 042 digitala skärmar i 96 köpcentrum, 32 centralstationer, 15 flygplatser, 370 butiker och förstås i gatumiljö. En kampanj som hade stor genomslagskraft och satte ljus på ett problem som många barn och ungdomar bär på i tysthet. Nu för första gången fick vuxna en klar och tydlig bild över hur utspritt nätmobbningen är.
TV4
- Kampanjperiod: April 2019
- Mediebyrå: Bizkit Havas
- Mediehus: Clear Channel
- Format: Play
Om kampanjen:
TUI
- Kampanjperiod: Januari-februari 2019
- Reklambyrå: TUI inhouse
- Produktionsbolag: TUI inhouse
- Mediebyrå: TUI inhouse
- Mediehus: Ocean Outddor
- Format: DOOH
Om kampanjen:
Local weather conditions in Sweden trigger programmatic campaign for TUI.
The world’s leading travel agent TUI, has during January chosen to use the flexibility of Ocean Outdoor´s programmatic offer. The solution is customized in order to maximize flexibility and relevance. Local weather data, triggered specific contextual campaign messages based on real-time conditions.
Clear Channel (The Out of Home Project, Dynamiskt datastyrd kampanj)
- Kampanjperiod: 27/11 2018 t.o.m. 31 januari 2019
- Byrå/PR: Prime
- Teknisk produktion: Bannerboy
- Mediehus: Clear Channel
- Format: Play
Om kampanjen:
Xbox One (Metro Exodus, Interaktiv digital create)
- Kampanjperiod: v.7 2019
- Byrå/PR: Bizkit Havas
- Mediehus: Clear Channel
- Format: Play Create – Digital adshel med touch i combination med mobil interaction via SMS.
Om kampanjen:
Metro Exodus är den tredje upplagan i hyllade spelserien Metro. Spelet baseras på böckerna 2035 som skildrar en postapokalyptisk tillvaro i Moskva där människor tvingats ner i tunnelbanesystemet för att överleva. Men några vill ta sig ut – tillbaka ut i kylan…
I februari ville vi göra extra kring lanseringen av spelet i Stockholm – en interaktiv kampanj i på digitala skärmar som följde spelets narrativ: att ta sig ut ur tunnelbanan…Meta i metron!
Willys (Grillsäsong, Dynamisk väderstyrd kampanj)
- Kampanjperiod: v.17 2018
- Mediebyrå: Bright Media
- Produktion: House Agency
- Mediehus: Clear Channel
- Format: Play stortavlor
Om kampanjen:
Genom att anpassa copy till vädret och visa temperatur och ikon för vädertyp ville WILLYS väcka grillintresset och promota sina grillsäsongsprodukter för konsumenter som rör sig OOH.
- Sol – ”Strålande väder. Strålande gott.”
- Mulet – ”Halvklart men helgott.”
- Regn – ”Vått men gott!”
- Generellt växlande – ”Prognosen lovar bra mat.”
Willys (Grillsäsong, Dynamisk väderstyrd kampanj)
- Kampanjperiod: v.17 2018
- Mediebyrå: Bright Media
- Produktion: House Agency
- Mediehus: Clear Channel
- Format: Play stortavlor
Om kampanjen:
Genom att anpassa copy till vädret och visa temperatur och ikon för vädertyp ville WILLYS väcka grillintresset och promota sina grillsäsongsprodukter för konsumenter som rör sig OOH.
- Sol – ”Strålande väder. Strålande gott.”
- Mulet – ”Halvklart men helgott.”
- Regn – ”Vått men gott!”
- Generellt växlande – ”Prognosen lovar bra mat.”
Norwegian Air Shuttle
- Kampanjperiod: v. 2 2018
- Produktion: Bannerboy
- Mediebyrå: Vizeum/Posterscope
- Mediehus: Clear Channel
- Format: Play Stockholm + Göteborg. Play Stortavlor. Play Spectacular
Om kampanjen:
Halebop
- Kampanjperiod: Julen 2017-2018
- Produktion: Ocean Outdoor
- Reklambyrå: Perfect Fools
- Mediebyrå: Wavemaker
- Mediehus: Ocean Outdoor
- Format: DOOH
Om kampanjen:
Hjärt- och Lungfonden dynamisk SMS-hälsning.
- Kampanjperiod: Vecka 6-7, 2017
- Produktion: SGB Mediebyrå AB
- Mediehus: Clear Channel
- Mediebyrå: SGB Mediebyrå AB
- Format: Transit Play
Om kampanjen:
Hjärt-Lungfonden ville få potentiella givare att skicka en kärlekshälsning inför Alla Hjärtans Dag och genom hälsningen också skänka en gåva till hjärtforskningen. I samarbete med Clear Channel skapades en lösning där kärlekshälsningarna – förutom att direkt levereras som sms till mottagaren – också exponerades i realtid på Clear Channels digitala skärmar. Tack vare detta blev fler inspirerade vilket ledde till fler kärlekshälsningar och gåvor.”
När resenärer besökte sajten allahjärtan.se så kunde de fylla i en hälsning och så fort de skänkt 100kr via Swish så skickades meddelandet vidare för att visas på Clear Channels skärmar.
Barncancerfonden (Den viktigaste Lucian, interaktiv digital create)
- Kampanjperiod: 27 november 2017
- Reklambyrå: Ingo
- Produktion: Ingo
- Mediehus: Clear Channel
- Format: Play Create – Digital adshel med ljussensor
Om kampanjen:
Tunnelrun (Live streaming)
- Kampanjperiod: 25 mars 2017
- Reklambyrå: Clear Channel Internt
- Produktion: Clear Channel och Mebia
- Mediehus: Clear Channel
- Format: Stortavlor
Om kampanjen:
Marabou (Mondelez)
- Kampanjperiod: v18-19 2016
- Reklambyrå: Forsman Bodenfors
- Produktion: Bannerboy & Havelle
- Mediehus: Clear Channel
- Byrå: Vizeum/Posterscope
- Format: Play Singel – Digital adshel med kamerafunktion
Om kampanjen:
Apotek Hjärtat
- Kampanjperiod: 14/12-2016
- Reklambyrå: Åkestam & Holst
- Produktion: Åkestam & Holst
- Mediehus: Clear Channel
- Mediebyrå: IUM
- Format: Play single screen
Om kampanjen:
Volkswagen
- Kampanjperiod: 18/2 – 1/3 2015
- Reklambyrå: DDB
- Produktion: Mandarin
- Mediehus: Ocean Outdoor
- Mediebyrå: Mediacom