AI inom sökmarknadsföring

Var finns AI redan idag?

AI är det grundläggande för många av de produkter som Google byggt och utvecklat det  senaste decenniet. AI och maskininlärning är en grundpelare i funktioner som Smart bidding till helt AI-drivna produkter som Performance Max. 

Genom att jobba med bredmatchade sökord, responsiva annonser och applicera smart bidding så använder Google Ads AI data för att sätta rätt bud, fånga upp relevanta sökningar och forma den bästa annonsen för att nå uppsatta mål. 

Nyligen introducerade Google en ny, konversationsassisten baserad på språkteknologi  inom Google Ads, designad så att annonsörer  snabbt ska komma igång med kampanjer och förenkla sökannonser genom att kombinera specialistens expertis med Google AI.

Annonsören lägger till en önskad landningssida från sin webbplats så kommer Google AI att sammanfatta sidan. Sedan kommer det att generera relevanta och effektiva sökord, rubriker, beskrivningar, bilder och annat material för din kampanj. Sedan kommer annonsören enkelt att kunna granska och redigera dessa förslag innan man publicerar dem.

Att använda andra AI-verktyg inom SEM och SEO

Med hjälp av ChatGPT och annan generativ AI så kan du snabba på processen i ditt arbete eller använda AI som ett bollplank. Du kan exempelvis få hjälp att skriva om texter, skriva annonser, hitta sökord (men utan sökvolymer), skapa script till Google Ads för att nämna några tillvägagångssätt. 

För att få ett kvalitativt svar gäller det som vanligt att ställa dina prompter på bästa möjliga sätt. Se till att ta med detaljer när du arbetar med verktyg som ChatGPT och annars är det värdefullt att ta hjälp av plugin som exempelvis AIPRM för att få färdiga prompts. 

Dela sida:
Nyheter

Relaterade nyheter

Publicerat: 3 år sedan

Explosionsartad ökning för digital marknadsföring

Den europeiska marknaden för digital reklam ökade med över 30 % under 2021 till…
Bli medlem

Ansök om medlemskap

Villkor
© IAB Sverige AB - All rights reserved