De vanligaste plattformarna som används inom SEM är Google Ads, Microsoft Advertising & Amazon.
Google Ads
Den största och mest använda plattformen för SEM. I Google Ads kan du skapa text-, display-, video-, app- och shopping-annonser. Annonserna kan visas i Googles olika nätverk – Google Söknätverk, Google Display Nätverk, YouTube, Gmail, Google Discovery och hos sökpartners. I Google Ads kan du sätta olika budstrategier och använda dig av olika annonstillägg beroende på vad som passar bäst för just ditt/dina konton.
Microsoft Advertising
Tidigare känt som Bing, är en annan av våra stora sökmotorer i Sverige och har precis som Google en produkt där du skapar och administrerar din sökmarknadsföring. I MA kan du skapa textannonser som visas på Microsoft Bing, Yahoo och i Microsofts nätverk (MSN). Även här kan du arbeta med olika budstrategier och Microsoft Advertising har, liksom Google Ads, ett flertal annonstillägg.
Amazon
Amazon Ads tillhandahåller reklamlösningar för säljare och leverantörer på Amazons marknadsplats. Amazon Ads fungerar precis som Google Ads och MSA genom att följa en auktionsbaserad, PPC modell.I Amazon kan du annonsera utifrån tre fokusområden:
- Sponsored Products
- Sponsored Brands
- Sponsored Display
Amazon Advertising är avgörande för varumärken som vill öka synlighet och försäljning på e-handelsplattformen. Ta reda på mer och hur du kommer igång med Amazon Ads här.