Hur fungerar det?

Sammanfattning
IAB Sweden Gold Standard lanseras i november 2019. Den har initialt tre enkla men grundläggande mål – att minska annonsbedrägeri, förbättra den digitala reklamupplevelsen och öka varumärkessäkerheten/brand safety genom att genomföra tre specifika initiativ.

IAB Sveriges styrelseledamöter åtog sig att uppfylla IAB Sweden Gold Standard genom att underteckna ett öppet brev till branschen.

IAB Sweden Gold Standard är öppen för medlemmar och är för närvarande begränsad till företag som är verksamma inom display- och ljudreklam för stationär, mobil webb och appar.

Ladda ner vår informationsbilaga och lär dig mer om IAB Sweden Gold Standard 1.0.
GOLD STANDARD FLOWCHART

Mål för IAB Sweden Gold Standard
Företag som har registrerat eller är certifierade för IAB Sweden Gold Standard har åtagit sig att:

  1. Minska annonsbedrägerier genom implementering eller genom att visa stöd för IAB Tech Labs ads.txt-initiativ. Ads.txt tillåter domänägare att lista vem som är behöriga att sälja sina inventeringar, vilket förhindrar försäljning av falskt lager.
  2. Öka varumärkessäkerheten/brand safety genom att bli certifierade enligt Gold Standard Group (GSG) Varumärkes-riktlinjer.
  3. Förbättra den digitala reklamupplevelsen för konsumenterna genom att följa IAB Tech Labs LEAN-principer och standarderna som ställs av den tidigare svenska standarden Annonsvänligt Sverige som inkluderar Coalition for Better Ads.

Gold Standard 1.0 och Gold Standard Pro

Gold Standard initiativet består av två spår, en för sajtägare/publicister/plattformar som bygger på en tredjeparts verifierad certifiering. Godkänd bolag erhåller sigillet Gold Standard 1.0.

För annonsörer och mediebyråer bygger certifieringen på en utbildningsdel som utmynnar också i certifiering i form av Gold Standard Pro.

Arbetsgruppen för Gold Standard

Arbetsgruppen för Gold Standard startades i början på 2019 och är en undergrupp till Task Force Annonsvänligt Sverige. Styrelsen beslutade i början på 2019 att ta Gold Standard till Sverige och låta den ersätta det tidigare initiativet Annonsvänligt Sverige.

I arbetsgruppen för Gold Standard:

  • Jane Westermark, Schibsted
  • Diana Feldreich, Bonnier News
  • Pia-Ling Nordström, iProspect
  • Oskar Zanders, IUM
  • Charlotte Thür, IAB Sverige
  • Mikael Lenstrup, IAB Sverige

Avgift
Det finns ingen kostnad för IAB-medlemmar för deltagande i själva Gold Standard. Certifieringsprocessen enligt GSSG-ramverket utförd av tredje part medför finansiella kostnader som är förknippade med den tredjepartsrevision som krävs för publicister, sajtägare och inhållsleverantörer.
Annonsörer och byråer ansluter sig till Gold Standard Pro utbildningspaket utan kostnad.