Hur fungerar det?

IAB Sweden Gold Standard lanseras i november 2019 som ett nytt självregleringsprogram för svenska marknaden. IAB Sveriges styrelseledamöter åtog sig att uppfylla IAB Sweden Gold Standard genom att underteckna ett öppet brev till branschen.

Processen för publicister, adtech-bolag och influencer-nätverk

  1. Registrera bolaget via IAB Sveriges hemsida
  2. Utse ansvarig för Gold Standard-verifieringen hos bolaget
  3. Efter registrering motar bolaget ett frågeformulär om interna processer
  4. Revisionsbesök bokas in av tredjepartsaktören
  5. Bolaget har max 6 mån att genomföra processen
  6. Vid godkänd revision med uppvisat underlag utfärdas sigillet av IAB

Processen för köpare; mediebyråer och varumärken/annonsörer

  1. Registrera bolaget via IAB Sveriges hemsida – ange antalet som direkt eller indirekt köper display-annonsering.
  2. Utse ansvarig för Gold Standard-certifieringen hos bolaget
  3. Bolaget har max 6 mån att genomföra utbildningen av angivet antal
  4. När samtliga genomgått en godkänd utbildning utfärdas sigillet av IAB
  5. 80 % av de som köper direkt eller indirekt ska ha genomgått utbildningen över tid och det ska vara del av bolagets onboarding-program.

Mål för IAB Sweden Gold Standard

Spela videoklipp
Minska annonsbedrägerier genom implementering eller genom att visa stöd för IAB Tech Labs ads.txt-initiativ. Ads.txt tillåter domänägare att lista vem som är behöriga att sälja sina inventeringar, vilket förhindrar försäljning av falskt lager.
Spela videoklipp
Förbättra den digitala reklamupplevelsen för konsumenterna genom att följa IAB Tech Labs LEAN-principer och standarderna som ställs av den tidigare svenska standarden Annonsvänligt Sverige som inkluderar Coalition for Better Ads.
Spela videoklipp
Öka varumärkessäkerheten/brand safety genom att bli certifierade enligt Gold Standard Group (GSG) Varumärkes-riktlinjer

Gold Standard-programmet har två spår:

Publicister, sajtägare adtech-bolag, influencernätverk och -agenturer erhåller Gold Standard efter godkänd revision och för köparsidan; annonsörer och byråer krävs en godkänd utbildning för att erhålla certifieringen Gold Standard Köpare.

  1. För sajtägare / publicister / plattformar / adtech-bolag men även influencer marketing-nätverk och agenturer krävs en en tredjeparts verifierad certifiering.
    Godkända bolag erhåller sigillet/intyget Gold Standard.
    Influencer-nätverk och agenturer har ett anpassat regelverk.
  2. För annonsörer / varumärken, digitalbyråer och mediebyråer krävs att anställda som direkt eller indirekt köper display-utrymme ska genomgå en utbildningsdel (e-learning). Vid godkänt resultat erhåller bolaget sin certifiering i form av Gold Standard Köpare.

Gold standard

IAB Sweden Gold Standard är ett viktigt inslag i vår vision att bygga en hållbar framtid för digital reklam.
*För att certifiera ert bolag behöver ni vara medlem hos IAB Sverige. Bli medlem här
Dela sida:
Nyheter

Relaterade nyheter

Publicerat: 2 år sedan

Google uppfyller kraven för Gold Standard

Google Sverige är certifierade enligt Gold Standard vilket innebär att de i sin roll…
Publicerat: 2 år sedan

Schibsted certifierade enligt Gold Standard

Schibsted uppfyller IAB Sveriges krav för Gold Standard. Det innebär att Schibsted proaktivt minskar…
Publicerat: 3 år sedan

Bonnier News Certifierade enligt IAB Sveriges Gold Standard

Bonnier News Certifierade enligt IAB Sveriges Gold Standard  Bonnier News uppfyller kraven för den…
Publicerat: 3 år sedan

TikTok – första plattformen att certifieras enligt Gold Standard i Sverige

TikTok har erhållit Gold Standard 1.0-certifieringen från IAB Sverige. Certifikatet är ett bevis på…
Bli medlem

Ansök om medlemskap

Villkor
© IAB Sverige AB - All rights reserved