IAB Sweden Gold Standard lanseras i november 2019 som ett nytt självregleringsprogram för svenska marknaden. IAB Sveriges styrelseledamöter åtog sig att uppfylla IAB Sweden Gold Standard genom att underteckna ett öppet brev till branschen.
Processen för publicister, adtech-bolag och influencer-nätverk
- Anmäl intresse via IAB Sveriges hemsida
- Efter anmälan kontaktas bolaget av revisionsaktör utvald av IAB
- Utse ansvarig för Gold Standard hos bolaget
- Revisionsaktör förmedlar checklista som specificera vad som ska efterlevas och granskning av interna processer påbörjas
- Bolaget har max 6 mån på sig att genomföra processen
- Vid godkänd revision med uppvisat underlag utfärdas sigill av IAB
Processen för köpare; mediebyråer och varumärken/annonsörer
En ny och förbättrad version av Gold Standard för köpare lanseras snart. Följ oss här och på våra andra kanaler för de senaste nyheterna!
Flowchart
Mål för IAB Sweden Gold Standard
Spela videoklipp
Minska annonsbedrägerier genom implementering eller genom att visa stöd för IAB Tech Labs ads.txt-initiativ. Ads.txt tillåter domänägare att lista vem som är behöriga att sälja sina inventeringar, vilket förhindrar försäljning av falskt lager.
Spela videoklipp
Förbättra den digitala reklamupplevelsen för konsumenterna genom att följa IAB Tech Labs LEAN-principer och standarderna som ställs av den tidigare svenska standarden Annonsvänligt Sverige som inkluderar Coalition for Better Ads.
Spela videoklipp
Öka varumärkessäkerheten/brand safety genom att bli certifierade enligt Gold Standard Group (GSG) Varumärkes-riktlinjer
Gold Standard-programmet har två spår:
Publicister, sajtägare adtech-bolag, influencernätverk och agenturer erhåller Gold Standard efter godkänd revision.
För köparsidan, annonsörer och byråer, krävs en godkänd utbildning för att erhålla certifieringen Gold Standard Köpare.
- För sajtägare / medier / plattformar / adtech-bolag men även influencer marketing-nätverk och agenturer krävs en tredjepartsverifierad revision.
Godkända bolag erhåller sigillet/intyget Gold Standard.
- För annonsörer / varumärken, digitalbyråer och mediebyråer krävs att anställda som direkt eller indirekt köper display-utrymme ska genomgå en utbildningsdel (e-learning). Vid godkänt resultat erhåller bolaget sin certifiering i form av Gold Standard Köpare.