Hur fungerar det?

IAB Sweden Gold Standard lanseras i november 2019. IAB Sveriges styrelseledamöter åtog sig att uppfylla IAB Sweden Gold Standard genom att underteckna ett öppet brev till branschen.
IAB Sweden Gold Standard är öppen för medlemmar och är för närvarande begränsad till företag som är verksamma inom display- och ljudreklam för stationär, mobil webb och appar.

Lär dig mer genom att ladda ner informationsbilagan och titta på en videogenomgång från vår Roadshow.
REGLER….FLOWSHART & SAMMANFATTNING….VIDEOGENOMGÅNG

Mål för IAB Sweden Gold Standard
Företag som har registrerat eller är certifierade för IAB Sweden Gold Standard har åtagit sig att:

Minska annonsbedrägerier genom implementering eller genom att visa stöd för IAB Tech Labs ads.txt-initiativ. Ads.txt tillåter domänägare att lista vem som är behöriga att sälja sina inventeringar, vilket förhindrar försäljning av falskt lager.

Förbättra den digitala reklamupplevelsen för konsumenterna genom att följa IAB Tech Labs LEAN-principer och standarderna som ställs av den tidigare svenska standarden Annonsvänligt Sverige som inkluderar Coalition for Better Ads.

Öka varumärkessäkerheten/brand safety genom att bli certifierade enligt Gold Standard Group (GSG) Värumärkes-riktlinjer

Publicister, sajtägare och adtech-bolag erhåller Gold Standard efter revision och Gold Standard Pro är en utbildningsdel för annonsörer och byråer.

Med andra ord består Gold Standard initiativet av två spår:

  1. En för sajtägare/publicister/plattformar / adtech-bolag men även influencer marketing-nätverk och agenturer som bygger på en tredjeparts verifierad certifiering.
    Godkänd bolag erhåller sigillet/intyget Gold Standard.
  2. Det andra spåret riktar sig till annonsörer, digitalbyråer och mediebyråer och bygger på en utbildningsdel som utmynnar även den i en certifiering i form av Gold Standard Pro. 80 % av personalen hos bolaget som jobbar direkt eller indirekt med handel med digital reklam ska ha genomfört e-learning övningen.
  3. Gold Standard för influencer marketing-nätverk och agenturer har ett anpassat regelverk för denna typen av bolag. Läs mer om om Gold Standard för Influencer marketing-bolag här.

Arbetsgruppen för Gold Standard fd Annonsvänligt Sverige
Arbetsgruppen är en undergrupp till Task Force Gold Standard.

I arbetsgruppen:
Jane Westermark, Schibsted
Diana Feldreich, Bonnier News
Pia-Ling Nordström, iProspect
Oskar Zanders, IUM
Charlotte Thür, IAB Sverige
Mikael Lenstrup, IAB Sverige

Avgift
Det finns ingen kostnad för IAB-medlemmar för deltagande i själva Gold Standard. Certifieringsprocessen enligt GSG-ramverket utförd av tredje part medför finansiella kostnader som är förknippade med den tredjepartsrevision som krävs för publicister, sajtägare och innhållehållsleverantörer.
Annonsörer och byråer ansluter sig till Gold Standard Pro utbildningspaket utan kostnad.
Mer om avgifter hittar du HÄR