Gold Standard 2.0 – en kvalitetsstämpel för ökat ansvar inom digital annonsering

Publicerat: 1 månad sedan

IAB Sverige lanserar Gold Standard 2.0, ett uppdaterat initiativ som syftar till att stärka förtroendet och ansvarsfullheten inom digital annonsering. Genom att erbjuda en uppdaterad certifiering bjuder Gold Standard 2.0 in aktörer från hela det digitala ekosystemet – från köpare till publicister och tech-plattformar – att vara en del av en hållbar framtid för digital reklam.

Gold Standard 2.0 är en vidareutveckling av det självreglerande programmet Gold Standard, som IAB Sverige lanserade 2019. Gold Standard handlar bland annat om att öka transparens och användares integritet inom leverantörskedjan. Detta certifieringsprogram har arbetats fram av IAB Sveriges Task Force för Gold Standard, för att säkerställa hög kvalitet och etiska standarder inom digital marknadsföring på den svenska marknaden.

“Gold Standard 2.0 innebär än mer transparens och hjälper till att driva förändring längs hela leveranskedjan, säger Kenneth Danielsson, VD på IAB Sverige. ”Vi tror starkt på att hela branschen gynnas av att arbeta tillsammans mot en mer öppen och etisk digital marknad, där annonsörer kan känna sig trygga kring var deras varumärken syns”.

Certifieringen säkerställer att aktörer har upparbetade processer och rutiner för att öka kvaliteten för både annonsörer och konsumenter.

Bakgrund och möjligheter med Gold Standard 2.0
IAB Sveriges Task Force för Gold Standard har arbetat fram Gold Standard 2.0 baserat på IAB UK:s framgångsrika modell och anpassat den för svenska marknaden för att möta lokala behov och utmaningar. Genom att förena alla branschaktörer och driva självreglering, erbjuder Gold Standard 2.0 en unik möjlighet att skapa trygghet och kvalitet i digital annonsering.

Initiativet välkomnar alla IAB-medlemmar och täcker samtliga led i den digitala annonseringskedjan – från annonsörer och mediebyråer till adtech- och martech-bolag samt publicister och plattformar. Med Gold Standard 2.0 skapar vi en tryggare och mer ansvarsfull annonsmiljö som långsiktigt stärker branschens trovärdighet.

Fyra viktiga punkter inom Gold Standard 2.0

  • Minska annonsbedrägerier
  • Förbättra den digitala reklamupplevelsen
  • Öka varumärkessäkerheten / Brand Safety
  • Öka transparens och användares integritet inom leverantörskedja
Dela sida:

Relaterade nyheter

Bli medlem

Ansök om medlemskap

Villkor
© IAB Sverige AB - All rights reserved