Google uppfyller kraven för Gold Standard

Publicerat: 2 år sedan

Google Sverige är certifierade enligt Gold Standard vilket innebär att de i sin roll som annonsplattform och adtech-bolag proaktivt minskar annonsbedrägeri, förbättrar den digitala reklamupplevelsen och ökar varumärkessäkerheten.

– Vi är väldigt glada över att ha blivit certifierade enligt IAB Sveriges Gold Standard. Det här är ett viktigt led i Googles arbete med att skapa en säker annonsmiljö som möter höga krav på varumärkessäkerhet och vara en aktiv del i det lokala annonsekosystemet. Den svenska standarden är en del av det arbete vi gör med IAB-organisationer runt om i Europa. Vi är sedan tidigare Gold Standard-certifierade i Storbritannien och på Irland, säger Lisa Blom, Industry Relations, Google Northern Europe.

Gold Standard har tre grundläggande mål, att:

  • minska annonsbedrägeri
  • förbättra den digitala reklamupplevelsen
  • öka varumärkessäkerheten/brand safety

Alla delar av det digitala eko-systemet kan bli certifierade enligt Gold Standard utifrån olika kriterier. Certifieringen för publicister, sajtägare och adtech-bolag kallas Gold Standard 1.0 och innebär att man genomgår en tredjepartsrevision som genomförs av Kantar. Revisionen granskar och säkerställer att bolaget följer branschstandarder, ramverk och aktuella lagstiftningar kopplade till de tre målen.

– Arbetet mot att göra den digitala annonseringen säkrare för annonsörer och användare fortsätter. Gold Standard är en viktig stämpel som visar att man som företag tar sitt ansvar i kedjan, säger Kenneth Danielsson, vd, IAB Sverige.

Sedan tidigare är Adverty, Aller media, Bonnier News, Installatörsföretagen, Schibsted, Smartclip och TikTok certifierade enligt Gold Standard 1.0.

Mer information om Gold standard finns här: https://iabsverige.se/goldstandard/

Dela sida:

Relaterade nyheter

Bli medlem

Ansök om medlemskap

Villkor
© IAB Sverige AB - All rights reserved