Under de senaste åren har möjligheten att använda tredjepartskakor för att mäta effekt successivt begränsats genom striktare regelverk/lagstiftning, framförallt sedan GDPR infördes i maj 2018. Safari och Firefox har blockat tredjepartskakor per automatik sedan 2019 respektive 2020 och i och med att även Google nu inlett sin utfasning ser vi det faktiska slutet för tredjepartskakor. Google stod under 2022 för ca 66% av den globala browser-marknaden, vilket innebär att detta får en rad implikationer för hela marknaden, såväl marknadsförare, publicister, teknikbolag och analytiker.
Historiskt sett har tredjepartskakor använts för att mäta flera olika former av effekt, från räckvidd och frekvens till aktiviteter på annonsörens webbplats relaterade till onlinemarknadsföring.
På denna sida kommer vi att behandla frågeställningar relaterade till mätning av effekt utan tredjepartskakor. Vi kommer i första hand att utgå från annonsörens perspektiv, men även väga in andra perspektiv, till exempel publicisternas.
Exempel på frågeställningar:
- Vad är effekt och vad menar vi med begreppet effekt?
- Vilka nyckeltal blir viktiga för att mäta effekt?
- Vilka nyckeltal blir viktiga för att mäta effekt?
- Hur påverkar utfasningen av tredjepartskakor möjligheterna till att mäta effekt?
- Vilka metoder för mätning av effekt finns på marknaden idag?
- Hur kan ett företag arbeta hypotesdrivet i sitt arbete med att mäta effekt?
- Hur bör ett företag organisera sig för att möta denna utmaning?
Vilka kompetenser och operationella resurser kan behövas?
- Hur bör ett företag organisera sig för att möta denna utmaning?