Attention-mätningar är en vidareutveckling av engagemang och interaktion. I takt med att attention som spåras idag utvecklas, har en konstruktiv branschdebatt uppstått för att förfina och definiera vad attention är och hur den bör se ut. Många leverantörer utforskar olika alternativ för att hitta sin plats och strategi i dess framväxt. Resultatet är en omfattande, komplex och fragmenterad arena där aktörer försvarar sin position, sitt värdeerbjudande och sina data. Medieuppmärksamhet kommer med olika användningsområden, förmågor, komponenter, metoder och lösningar. Det är avgörande att förstå metoder och förmågor för att förstå hur de olika lösningarna kan användas och jämföras.
IAB Sveriges Task Force Insikt & Analys har under 2024 producerat utbildande filmer om attention. Ta del av dem här:
1. Introduktion till attention
Vad är uppmärksamhet? Och kanske ännu viktigare, vad är det inte?
I digitala kanaler är det viktigt att identifiera utmaningar som påverkar attention, som hänger samman med både synlighet och kundresan. Attention är en förutsättning för effekt, men det är inte detsamma som effekt. Effektiv attention kräver ett samspel mellan annonsplacering och kreativt innehåll. För att förstå hur attention skapas behöver man analysera de faktorer som påverkar den, inklusive placeringen av annonser. Forskning visar även hur attention påverkar konsumentens minne.
Därför bör attention integreras i planering, optimering och uppföljning.
2. Attention i landskapet
Det är en stor och komplex värld med många olika leverantörer som erbjuder olika lösningar baserade på olika typer av data och som ger svar på en mängd frågor under namnet ”attention”.
I detta avsnitt kommer vi att definiera attention och gå igenom de olika metoder som finns för att hjälpa oss förstå attention och hur man får attention.
3. Attention i praktiken
Människors och konsumenters förmåga att ta till sig information är selektiv. För att vinna kampen om konsumenters uppmärksamhet krävs av varumärken att man har insikt och förståelse om vad som driver och fångar konsumenten uppmärksamhet och vad som bidrar till att annonser blir sedda. För bara sedda annonser kan skapa effekt. För att uppnå effektiv attention måste vi förstå de faktorer som påverkar förutsättningarna för den, såsom hur information presenteras och mottagarens mentala tillstånd.
- Det går att uppnå mycket på korta tider – om man gör rätt!
Olika kanaler och placeringar får olika mycket attention
4. Attention och tid
Vilken effekt går att uppnå på olika längd tid?
5. Attention och pengar
För att bedöma effektiviteten av din uppmärksamhet behöver du inkludera kostnadsaspekter. Genom att kombinera uppmärksamhet med CPM (kostnad per tusen visningar) kan du få insikter om kampanjens prestanda. Att förstå hur man beräknar CPF (kostnad per fokuserad visning) och aaCPM (justerad CPM) hjälper dig att optimera dina annonser och öka effektiviteten.
6. Attention och det kreativa materialet
Fokus på kreativ optimering
Attention i praktiken handlar om att använda förutsägelser om attention för att förbättra den kreativa designen. Att förtesta kreativa koncept är värdefullt för att förstå deras effekt innan de lanseras. Följ riktlinjer och rekommendationer för att undvika vanliga fallgropar och maximera effektiviteten. Tänk på vad som är viktigt i din kreativa strategi och utforska olika användningsområden för att optimera din design.