Vår task force Insikt & Analys har tagit fram fem White papers på teman Digital annonsering & ITP, Datakvalitet, Datavisualisering, Attribution och Kampanjutvärdering.
Du kan ladda ner samtliga här nedan.
Vår task force Insikt & Analys har tagit fram fem White papers på teman Digital annonsering & ITP, Datakvalitet, Datavisualisering, Attribution och Kampanjutvärdering.
Du kan ladda ner samtliga här nedan.
Idag finns det mer data tillgänglig än någonsin tidigare. Detta möjliggör effektivare datadriven marknadsföring, men ett bra beslut kräver också bra datakvalitet. Många organisationer opererar i silos där varje avdelning hanterar sin egen data i olika system som inte nödvändigtvis är sammanlänkade. För att kunna utnyttja potentialen denna data ger, behöver många företag i grunden ändra sättet de hanterar datakvalitet på. Detta behöver vara en prioritet för företagsledningen.
Tanken med denna guide är att vara ett stöd när man aldrig tidigare jobbat med dashboards och vill veta vad man skall tänka på samt hur man kommer igång. I takt med utvecklingen kring teknik och data så har efterfrågan på effektivisering och holistisk rapportering för att dra snabba slutsatser ökat. Dashboards har blivit avgörande verktyg för att visualisera, förstå och analysera data inom media och marknadsföring. När det kommer till rapportering, analys och hur olika aktiviteter är en dashboard nästan ett måste. Dashboards omfattning och användningsområde har ökat på senare tid i takt med nya behov som uppstått hos annonsörer och marknaden i stort. Traditionellt har kommunikationsrelaterade dashboards fokuserat på digital data och då främst från företagets verktyg för exempelvis webbanalys. En vanlig missuppfattning är att analog data inte går att visualisera på ett bra sätt i en dashboard, men det går alldeles utmärkt även om det kan kräva lite mer manuellt jobb. Faktum är att allt går att visualisera – det handlar ofta bara om tid och resurser.Det krävs att någon aktivt övervakar och säkerställer att datan är korrekt i form av beräkningar och intervaller etc.
Den här guiden är tänkt som stöd för alla som arbetar med att utvärdera kampanjer. Att fastslå effekterna av en reklaminvestering har varit en dröm lika länge som det funnits reklam – men det är svårt. Vi alla konsumerar varor och tjänster från företag och organisationer som gör reklam, men inte ens vi själva kan alltid reda ut vilken roll reklamen spelat i valet att välja det ena varumärkets utbud istället för det andra. Samtidigt vet vi att reklam fungerar. Företag som minskar sina reklaminvesteringar förlorar marknad och företag som ökar blir vinnare, så ser det generellt sett ut. Men även om investeringens storlek spelar roll, kan den användas olika bra och ge olika hävarm för annonsören. Därför är mätningar avgörande. Eftersom komplexiteten är så stor finns väldigt många olika angreppssätt, utan att någon på allvar kan göra anspråk på att ha en fullständig lösning för hela processen.
Digital Advertising Effectiveness Measurement Framework är ett nytt ramverket för mätning av digital annonsering från IAB Europe. Målet med ramverket är att få bort den otydlighet som finns kring mätning idag, bidra till att påskynda investeringar och öka förståelsen för digitala reklam-undersökningar med ett gemensamt språk och standarder.
Tillsammans med många av branschens mest inflytelserika mätleverantörer har IAB Europe tagit fram detta ramverk som tillhandahåller en uppsättning harmoniserade definitioner, åtgärder och mätvärden, förenklade till tre nyckelområden för digitala reklameffektivitetsmått; Effektivitet för media, varumärke och försäljning.