Publicerat: 7 dagar sedan
Podcast beräknas nå en halv miljard i annonsinvesteringar 2026
Podcast är en annonskanal som har haft en stark tillväxt under de senaste åren….
Exklusivt för IAB Sveriges medlemmar
Podcast är en annonskanal som har haft en stark tillväxt under de senaste åren. Även framtiden ser ljus ut – nästa år väntas annonsinvesteringarna uppgå till nära en halv miljard kronor. Det visar en rapport som IRM har tagit fram på uppdrag av IAB Sverige och Sveriges Tidskrifter.
IRM genomför årligen en specialrapport om podcast och sedan den första mätningen 2019 har annonsinvesteringarna ökat med över 150%.
November 2020 släppte IAB Europe sin ”Buyer’s Guide to Digital Audio” för att hjälpa planerare och köpare av media att navigera i de möjligheter som en ny värld av ljud skapar för marknadsförare.
Den här guiden ger harmoniserade definitioner för digitalt ljud i Europa, en översikt över utvecklingen av ljudannonsering och landskapet i Europa, samt viktiga överväganden och Best Practice för digital ljudannonsering. På så sätt säkerställer den att köpare av traditionellt ljud och digital reklam har den kunskap som krävs för att genomföra effektiva digitala reklamkampanjer.
Digital Audio Guide som en unik resurs och nyckelverktyg för annonsörer för att ge en bättre förståelse för hur stor ljudmöjligheten är och hur man kan dra nytta av den under de kommande tiden.
IAB Europe i samarbete med Spotify, Magnite, Oracle Data Cloud, Triton Digital och Xaxis.