Lyssning i siffror

De senaste fem åren har den digitala lyssningen ökat med med 7% per år och nu lyssnar över 5,4 miljoner svenskar (67% 16-79 år) varje vecka på musik, podcasts, radio eller ljudböcker (Orvesto Konsument 2021:3). Per månad lyssnar över 6,1 miljoner svenskar (76% 16-79 år).

Lyssnandet sker brett över hela befolkningen, men är störst i åldersgruppen 20-49 år där hela 71% av befolkningen lyssnar (Orvesto Konsument 2021:3). I stort är lyssningen jämt fördelad mellan män och kvinnor, men målgruppen kan skilja avsevärt mellan olika typer av innehåll.

Idag sker konsumtionen i Sverige främst via mobilen. Den snabbast växande plattformen globalt är smarta högtalare. Hela 33% av den amerikanska befolkningen äger nu en smart-högtalare (Edison research The Infinite Dial 2021). Än än så länge är användandet i Sverige begränsat men tillväxten förväntas öka i takt med ökat utbud och bättre röststyrning på svenska.

Konsumtion i bilen är fortfarande begränsad i förhållande till FM-radio, men i takt med att nya bilar är uppkopplade spås konsumtionen av digitalt ljud i bilen öka kraftigt. Idag lyssnar omkring 90% av befolkningen (12-79) på FM-radio varje vecka varav ungefär hälften av lyssningen sker utanför hemmet, främst i bilen (Kantar Sifo radiomätning 2021).

Dela sida:
Nyheter

Relaterade nyheter

Publicerat: 2 månader sedan

Seminarium: Audio & Pod

Onsdagen den 24 maj bjuder task force Audio & Pod in till seminarium på…
Publicerat: 10 månader sedan

Explosionsartad ökning för digital marknadsföring

Den europeiska marknaden för digital reklam ökade med över 30 % under 2021 till…
Publicerat: 12 månader sedan

Podcast kommer omsätta 400 miljoner under 2022

IAB Sverige har i samarbete med Institutet för reklam- och mediestatistik (IRM) för andra…
Publicerat: 2 år sedan

Podcasts – mest snabbväxande mediekategorin 2021

Nu presenteras för första gången någonsin de svenska annonsintäkterna för podcast I samarbete med…
Bli medlem

Ansök om medlemskap

Villkor
© IAB Sverige AB - All rights reserved