Publicerat: 5 månader sedan
Svenska podcastmarknaden på väg mot rekordnivåer
I den senaste specialrapporten från IRM, som är framtagen i samarbete med IAB Sverige…
Svenska podcastmarknaden på väg mot rekordnivåer
I den senaste specialrapporten från IRM, som är framtagen i samarbete med IAB Sverige och Sveriges Tidskrifter, presenteras nya insikter om den svenska annonsmarknaden för podcasts. Rapporten visar på en ljusare framtid för podcastmarknaden med en prognos om en stark tillväxt de kommande åren.
IRM kan för tredje året i rad presentera en specialrapport om annonsinvesteringen i podcasts i samarbete med IAB Sverige och Sveriges Tidskrifter. Rapporten släpptes 4 maj 2023 och visar fortsatt tvåsiffrig tillväxt för podcast-annonseringen. Exklusiv för IAB Sveriges medlemmar och prenumeranter till IRM.
14 april 2021 var det Sverigepremiär för första rapporten som beskriver annonsörers investeringar i Podcast i Sverige i samarbete med IRM. 11 maj 2022 släpptes den uppdaterade versionen.
Mätningen beskriver Podlandskapets reklaminvesteringar. Rapporten är finansierad av IAB Sverige där alla våra medlemmar får du ta del av dessa siffror.
Exklusiv för IAB Sveriges medlemmar och prenumeranter till IRM. (Ord. pris 4900 kr)
November 2020 släppte IAB Europe sin ”Buyer’s Guide to Digital Audio” för att hjälpa planerare och köpare av media att navigera i de möjligheter som en ny värld av ljud skapar för marknadsförare.
Den här guiden ger harmoniserade definitioner för digitalt ljud i Europa, en översikt över utvecklingen av ljudannonsering och landskapet i Europa, samt viktiga överväganden och Best Practice för digital ljudannonsering. På så sätt säkerställer den att köpare av traditionellt ljud och digital reklam har den kunskap som krävs för att genomföra effektiva digitala reklamkampanjer.
Digital Audio Guide som en unik resurs och nyckelverktyg för annonsörer för att ge en bättre förståelse för hur stor ljudmöjligheten är och hur man kan dra nytta av den under de kommande tiden.
IAB Europe i samarbete med Spotify, Magnite, Oracle Data Cloud, Triton Digital och Xaxis.