Lyssning i siffror

Podcastlyssnandet har mätts sedan 2015. Enligt den senaste mätningen (Helår 2024):

  • 32 % av befolkningen lyssnar poddar minst en gång i veckan eller oftare, vilket är samma nivå som 2022 – en stabilisering efter många års ökning.

Trender i olika åldersgrupper:

  • 16–29 år: För första gången 2022 minskade lyssnandet i denna grupp. Minskningen har fortsatt under 2023 och 2024, och andelen ligger nu 37 %, en nedgång med 2 procentenheter sedan 2023.

  • 30–49 år: Lyssnandet låg toppnivå 2022 och har sedan dess hållit sig stabilt, men visar en mindre nedgång 2024.

  • 50–64 år: Lyssnandet har ökat stadigt över tid. I 2022 års mätning gick denna grupp för första gången om 16–29-åringarna i andel lyssnare. Ökningen fortsätter, även om takten är långsam.

  • 65–80 år: Har haft den största procentuella ökningen de senaste åren. År 2024 är lyssnandet i denna grupp i nivå med 50–64-åringarna.

Podcastlyssnandet är stabilt en totalveckonivå kring 30 % av befolkningen. Samtidigt ökar lyssnandet i äldre målgrupper, medan det minskar bland unga, särskilt i åldern 16–29 år.

Genrer som engagerar mest

När podcastpubliken får välja flera genrer de helst lyssnar i poddformat är följande tre kategorier i topp 2024 (samma som sedan 2021):

  • Intervjuer

  • Underhållning

  • Samhälle/dokumentärer

Detta speglar de innehållstyper som dominerar bland de mest lyssnade poddarna enligt både ORVESTO och Poddindex.

Genrerna kan variera beroende ålder och målgrupp, där olika intressen styr lyssningsvanorna i olika segment.

Källa: Kantar Media, Årsrapport Poddindex och Poddlyssnande i ORVESTO 2024

Dela sida:
Nyheter

Relaterade nyheter

Publicerat: 7 dagar sedan

Podcast beräknas nå en halv miljard i annonsinvesteringar 2026

Podcast är en annonskanal som har haft en stark tillväxt under de senaste åren….
Publicerat: 4 månader sedan

Seminarium: Podcast 20 år – från trevande ungdom till självsäker vuxen!

Podcast fyller 20 år i år! Den 20-åriga podden har vuxit upp, och tillsammans…
Publicerat: 1 år sedan

Svenska podcastmarknaden på väg mot rekordnivåer

I den senaste specialrapporten från IRM, som är framtagen i samarbete med IAB Sverige…
Publicerat: 1 år sedan

Seminarium: Ursäkta, podcast är framtiden!

Vill du utforska den dynamiska värld som omger podcasting och digitalt ljudinnehåll? Då ska…
Bli medlem

Ansök om medlemskap

Villkor
© IAB Sverige AB - All rights reserved