Affiliate marketing

Affiliatemarknadsföring innebär att affiliates, även kallade “publicister” eller “publishers”, förmedlar besökare till en annonsör digitalt och får betalt via provision när dessa utför en överenskommen åtgärd på annonsörens plattform, till exempel att generera ett köp. En affiliate kan vara allt ifrån en privatperson som äger eller driver en kanal till stora bolag och mediehus, och i affiliatesammanhang är annonsören ofta en e-handel. Sammanfattningsvis är affiliatemarknadsföring ett ekosystem som bygger en prestationsbaserad relation mellan publicister och annonsörer med provision som ersättning.

Exempel på affiliates är:

– Influencers
– Shoppingsidor
– Prisjämförelsesidor
– Återbäringssidor
– Contentsidor och plattformar
– E-mail
– Rabattsidor
– Directory
– SEM

Här kan du se vårt senaste seminarium om affiliate marketing.

Dela sida:

Affiliate Marketing Best Practice Guide 1.0 2021

I vår Best Practice Guide om affiliatemarknadsföring får du tydliga steg för steg-guider till hur du kommer igång, både som annonsör och publicist, konkreta tips på hur du lyckas med kampanjer, framgångsexempel från annonsörer och framtidsspaningar om hur affiliatemarknaden kommer att utvecklas de närmaste åren.

Nyheter

Relaterade nyheter

Publicerat: 2 år sedan

Explosionsartad ökning för digital marknadsföring

Den europeiska marknaden för digital reklam ökade med över 30 % under 2021 till…
Publicerat: 2 år sedan

Så kommer du igång med affiliatemarknadsföring

Cassandra Lindblom, ordförande för IAB Sveriges Task Force Affiliate har tillsammans med specialistgruppen tagit…
Bli medlem

Ansök om medlemskap

Villkor
© IAB Sverige AB - All rights reserved