Cassandra Lindblom, ordförande för IAB Sveriges Task Force Affiliate har tillsammans med specialistgruppen tagit fram fem tips för dig som vill komma igång med affiliate-marknadsföring. I den färska best practice guiden kan du ta del av ännu fler tips och användbart material.
”Affiliatemarknadsföring må låta komplext – men det är enkelt. För att en kampanj ska bli så lyckad som möjligt behövs ett samspel i hela kedjan. IAB Sveriges Task Force har därför tagit fram en handbok som riktar sig till både annonsörer, byråer och publicister. I den får du tydliga steg för steg-guider till hur du kommer igång, konkreta tips på hur du lyckas med kampanjer, framgångsexempel från annonsörer och framtidsspaningar om hur affiliatemarknaden kommer att utvecklas de närmaste åren.”
– Cassandra Lindblom, ordförande för Task Force Affiliate.
Fem tips för dig som annonsör eller byrå:
- Börja med att kontakta ett eller flera affiliatenätverk som du är intresserad av att starta upp med. Initialt är det en del tekniska bitar som ska på plats och utformningen av programmet men sedan löper det på och blir en naturlig del av din onlinemix.
- Välj ersättningsnivå. Hur mycket har du mariginal att dela med dig av för att driva försäljning? Tänk på balansen för att ha en tillräckligt attraktiv ersättningsmodell så att publicisten vill vara del av just ditt program.
- Inkludera med fördel affiliatenätverket i din marknadsföringsplan. Ju mer insyn affiliatenätverket kan ha gällande syfte, mål och budget för marknadsföringen, desto enklare blir det för dem att hjälpa till att uppnå målen.
- Ge publicisterna rätt förutsättningar att skapa bra innehåll. Bidra med så mycket kampanjmaterial som möjligt i god tid!
- Testa och utvärdera! Eftersom du får tillgång till exakt data på all försäljning kan du snabbt ändra och optimera tillsammans med affiliatenätverket om du vill skruva på något.
Fem tips för dig som publicist:
- Börja med att registrera dig i ett eller flera affiliatenätverk. Det är kostnadsfritt och tar bara några minuter att bli verifierad.
- Kolla igenom nätverkets affiliateprogram och ansök till dem vars varumärke eller produkter du vill marknadsföra. När du blir godkänd kan du hämta spårningslänkar och annonser för lägga upp i din kanal.
- Håll nätverket och annonsörer uppdaterade med vilken räckvidd och målgrupp du har. Du kan använda betalda annonser eller SEO för att driva mer trafik.
- Var noga med var du leder dina besökare. Relevanta landningssidor är viktigt för att den trafik du driver till en annonsör ska konvertera till en order. Ge nätverk och annonsör input om du tycker att annonsörens landningssidor bör justeras – allt handlar om ett gott samarbete!
- Testa och utvärdera! Via affiliatenätverken får du tillgång till enkla statistikverktyg där du kan mäta och följa upp din försäljning samt se vad du tjänat. Utvärdera och optimera tillsammans med affiliatenätverket om du vill skruva på något.
Vad är affiliate marknadsföring?
Affiliatemarknadsföring innebär att affiliates, även kallade “publicister” eller “publishers”, förmedlar besökare till en annonsör digitalt och får betalt via provision när dessa utför en överenskommen åtgärd på annonsörens plattform, till exempel att generera ett köp. En affiliate kan vara allt ifrån en privatperson som äger eller driver en kanal till stora bolag och mediehus. I affiliatesammanhang är annonsören ofta en e-handel.
Lär dig mer om affiliate-marknadsföring och hur du enkelt kommer igång i den nylanserade best practice guiden från Task Force Affiliate.