Snabbstart: Så kommer du igång

1. Välj partnernätverk eller plattform

Hitta ett lämpligt nätverk eller en plattform som kan hantera partnerprogrammet effektivt och som når ut till relevanta partners.

2. Sätt provisionsnivåer

Hitta ett lämpligt nätverk eller en plattform som kan hantera partnerprogrammet effektivt och som når ut till relevanta partners.

3. Bygg upp en segmentstruktur

Organisera partners baserat på olika kriterier för att kunna rikta specifika kampanjer och provisionsnivåer samt öka effektiviteten. 

4. Integrera partnermarknadsföringen i befintlig marknadsplan

Hitta ett lämpligt nätverk eller en plattform som kan hantera partnerprogrammet effektivt och som når ut till relevanta partners.

5. Skapa marknadsföringsmaterial

Utveckla och tillhandahåll marknadsföringsmaterial, såsom banners och annat innehåll som partners kan använda i sin marknadsföring.

6. Sätt upp kommunikationsplan och regler

Formulera tydliga riktlinjer för partnerprogrammet och en plan för hur och när kommunikation till partners ska ske för att hålla dem engagerade och informerade.

7. Hur marknadsförs programmet ut mot partners?

Utforma en strategi för att aktivt marknadsföra programmet mot potentiella partners.

8. Sätt upp KPIer

Definiera specifika KPIer som kommer att användas för att mäta framgången och effektiviteten av partnerprogrammet över tid.

9. Teknisk implementation

Implementera de nödvändiga tekniska systemen för att spåra försäljningar, provisioner och annan viktig data som är nödvändig för att driva och övervaka aktiviteten.

10. Börja rekrytera partners

Starta processen att aktivt söka och rekrytera partners till programmet, med målet att bygga ett nätverk av högkvalitativa partners som kan driva trafik och försäljning.

Dela sida:
Nyheter

Relaterade nyheter

Publicerat: 5 månader sedan

Webinar: Så maxar ni försäljningen med partnermarknadsföring – både inför Black Week och på lång sikt

Vill ni ta ert företag till nästa nivå med hjälp av partnermarknadsföring? Missa inte…
Publicerat: 3 år sedan

Explosionsartad ökning för digital marknadsföring

Den europeiska marknaden för digital reklam ökade med över 30 % under 2021 till…
Publicerat: 3 år sedan

Så kommer du igång med affiliatemarknadsföring

Cassandra Lindblom, ordförande för IAB Sveriges Task Force Affiliate har tillsammans med specialistgruppen tagit…
Bli medlem

Ansök om medlemskap

Villkor
© IAB Sverige AB - All rights reserved