
IAB Sveriges åtagande att bygga en hållbar framtid för digital reklam är förankrad i IAB Sweden Gold Standard. Gold Standard har tre enkla men grundläggande mål – att minska annonsbedrägeri, förbättra den digitala reklamupplevelsen och öka varumärkessäkerheten/Brand Safety & Suitability.
Certifieringen är en kvalitetsstämpel som visar att ni är en ansvarstagande aktör på marknaden. För att höja kvalitéen i dina medieköp är det viktigt att du som köpare efterfrågar Gold Standard-certifiering.
Gold Standard involverar alla delar av det digitala ekosystemet. Här ser du vilken certifiering som är rätt för er.
- Gold Standard 2.0: Publicist/medie/sajtägare/adtech/martech
- Gold Standard Köpare: Köpare/byråer/annonsörer
- Gold Standard Influencer Marketing Agencies: Influenceragenturer- och nätverk
För att certifiera ert bolag behöver ni vara medlem hos IAB Sverige.
För övriga frågor, kontakta Sofia Brännborn, Kommunikatör och projektledare på IAB Sverige.
Förbättra den digitala reklamupplevelsen
Genom att följa IAB Tech Labs LEAN-principer, Coalition for Better Ads och andra branschstandarder förbättras reklamupplevelsen för konsumenterna.
Motverka annonsbedrägeri
Genom branschstandarder och tekniska funktioner som säkerställer att endast auktoriserade aktörer kan sälja annonsutrymme motverkas handel med falskt annonslager. Genom att t ex implementera IAB TechLabs ads.txt starndard.
Öka varumärkessäkerheten
Genom att följa riktlinjer som finns för Brand Safety/Suitability ökas varumärkessäkerheten.
Avgift
Gold Standard 2.0 och Gold Standard Influencer Marketing Agencies 2.0 är en revision som genomförs av en tredje part och därmed tillkommer en avgift. Priser finns under respektive kategori i menyn. Gold Standard Köpare är kostnadsfri.